Studenten opleiden voor succesvolle samenwerking tussen M&M-vakken
Studenten opleiden voor succesvolle samenwerking tussen M&M-vakken
Samenvatting
Hoofdstuk 5 in Wat werkt ls je samenwerkt - deel 2.
In dit hoofdstuk komt samenwerking tussen M&M-vakken op twee manieren aan bod. Centraal staat de samenwerking door opleiders van de lerarenopleidingen aardrijkskunde, (algemene en bedrijfs-) economie, geschiedenis, levensbeschouwing en maatschappijleer. Al meerdere jaren ontwerpen deze opleiders de cursus ‘vakdidactiek leergebied Mens en Maatschappij (M&M)’. Ze voeren deze cursus samen uit, aan het einde van het tweede studiejaar van de voltijdopleiding. De tweede manier waarop samenwerking in dit hoofdstuk aan bod komt, komt vanuit de inhoud en vormgeving van de cursus ‘vakdidactiek leergebied M&M’. Studenten leren in de cursus namelijk over samenwerking tussen M&M-vakken. Ze leren hoe in het voortgezet onderwijs samenwerking op verschillende manieren vormgegeven wordt. Daarnaast oefenen ze in groepjes, waarin meerdere M&M-vakken zijn vertegenwoordigd, met het (her)ontwerpen van vakoverstijgend onderwijs. Ze maken kennis met theorie over en oefenen met samenwerken tussen M&M-vakken. Ze denken na over hun mogelijk toekomstige rol als M&M-docent. De focus ligt zowel op factoren voor succesvolle samenwerking bij het ontwikkelen en uitvoeren van de cursus, als op de ontwikkeling van vakdidactische kennis hierover bij de deelnemende studenten.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Afdeling | Kenniscentrum Leren en Innoveren |
Lectoraat | Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs |
Gepubliceerd in | H. Tuithof & J. Bego (Red.), Wat werkt als je samenwerkt – deel 2: Voorbeelden van samenwerking tussen Mens- en Maatschappijvakken Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken (LEMM), Pagina's: 71-83 |
Jaar | 2024 |
Type | Boekdeel |
ISBN | 978-94-6142-029-9 |
Taal | Nederlands |