Hoe neem je ruimte? Hoe regel je ruimte? Onderzoeksrapport naar de pilot Motie van Velzen.
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Hoe neem je ruimte? Hoe regel je ruimte? Onderzoeksrapport naar de pilot Motie van Velzen.
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In 2007 werd in de Tweede Kamer een - door Krista van Velzen (SP) ingediende - motie aangenomen
over het bestrijden van de bureaucratie binnen de reclassering en het vergroten van de professionele
ruimte van reclasseringswerkers. De motie werd ingediend omdat er geluiden zijn dat professionals bij
de reclassering niet meer aan het ‘echte werk’ toekomen. De verantwoordingsplicht en het
productmatig werken zouden de reclasseringswerkers belemmeren om te doen wat nodig is om
recidive te verminderen en re-integratie te bevorderen. Bovendien lijkt het financieringssysteem meer
gericht op producten en beheersing dan op kwaliteit en flexibiliteit. Als professionals hun werk meer
naar eigen professioneel inzicht kunnen invullen, zal het werk effectiever en doelmatiger worden
uitgevoerd. In de motie Van Velzen werd de keuze gemaakt om het geheel bij wijze van experiment
vorm te geven als pilot. Deze wordt belegd in de regio Den Bosch/Eindhoven van de samenwerkende
reclasseringsorganisaties.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Afdeling | Kenniscentrum Sociale Innovatie |
Lectoraat | Werken in Justitieel Kader |
Jaar | 2010 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |