Alles
NL

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De meerwaarde van logopedische groepstherapie bij transgender personen

Open access

Rechten:

De meerwaarde van logopedische groepstherapie bij transgender personen

Open access

Rechten:

Samenvatting

Dit onderzoekt betreft een kwalitatief onderzoek dat de meerwaarde van logopedische groepstherapie bij transgender personen verkent, specifiek gericht op het toepassen van de nieuwe stem in het dagelijks leven. Veel transpersonen ervaren hun stem als niet-passend bij hun genderidentiteit, wat genderdysfonie veroorzaakt. Individuele logopedie helpt bij het aanpassen van de stemkenmerken, zoals intonatie, toonhoogte en melodie. Het toepassen van de nieuwe stem in sociale, spontane situaties blijft vaak een uitdaging. Logopedische groepstherapie kan hierin mogelijk een oplossing bieden door het creëren van een veilige omgeving waarin deelnemers steun en feedback van lotgenoten ontvangen.
De onderzoeksvraag luidt: wat is de meerwaarde van logopedische groepstherapie bij transpersonen in het gebruik van de nieuwe stem?
Het onderzoek bestond uit semigestructureerde interviews met vier transvrouwen die deelnamen aan logopedische groepstherapie. Ervaringen van de deelnemers tonen aan dat een goede groepsdynamiek en herkenning binnen de groep bijdragen aan het opbouwen van het zelfvertrouwen in het gebruik van de nieuwe stem. Er ontstond een gevoel van verbondenheid door het delen van uitdagingen en successen, wat als zeer waardevol werd ervaren. Ook was het voor de deelnemers belangrijk om complimenten en constructieve feedback aan elkaar te geven en te ontvangen, om zo te leren van mensen die door dezelfde processen heen gaan.
Ondanks de voordelen blijft het toepassen van de nieuwe stem in dagelijkse situaties een obstakel voor veel deelnemers. Onverwachte situaties en het automatiseren blijken moeilijk te trainen, ook binnen de groep. Dit laat de noodzaak zien van aanvullende strategieën, zoals meer rollenspellen en spontane, niet gescripte gesprekken die dagelijkse interacties nabootsen.
De resultaten tonen aan dat logopedische groepstherapie een waardevolle aanvulling heeft op individuele therapie. Buiten dat het de vaardigheden van de nieuwe stem versterkt, biedt het ook een veilige omgeving om te oefenen. Deelnemers ervaren emotionele steun en sommige bouwen zelfs een community op.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
AfdelingParamedische Studies
Jaar2025
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk