De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Doelgroepanalyse RUST.

Een onderzoeksrapport voor Massagepraktijk RUST

Rechten:

Doelgroepanalyse RUST.

Een onderzoeksrapport voor Massagepraktijk RUST

Rechten:

Samenvatting

RUST is een massagepraktijk in het centrum van Amsterdam, die vanaf de zomer [2012] gaat uitbreiden in capaciteit. De masseurs hebben meer tijd beschikbaar, dus er zullen meer massages geboekt kunnen worden. Door deze uitbreiding is ook een uitbreiding van het aantal klanten nodig. Om deze uitbreiding te realiseren moet communicatie ingezet worden, maar om hiermee het grootste effect te bereiken moet RUST haar doelgroep kennen. Om dit te onderzoeken is een kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Door middel van een internet-enquête is de doelgroep geanalyseerd op algemeen, domeinspecifiek en merkspecifiek niveau. Aan het onderzoek deden 64 personen mee. Dit zorgt voor een betrouwbaarheid van de steekproef van 60%. De resultaten zijn weergegeven in tabellen en grafieken, gemaakt met SPSS. Hierin wordt gekeken naar wat de groep die aangeeft vaak een massage te willen ondergaan voor eigenschappen heeft. Met de inzet van communicatie kan RUST zich richten op de doelgroep die uit het onderzoek is gekomen. De doelgroep bestaat uit mannen en vrouwen tussen de 25 en 45 en woont in Amsterdam. De personen die geïnteresseerd zijn in een massage hebben een gemiddeld opleidingsniveau, werken zo'n 30 uur per week. Vrouwenbladen, wetenschappelijke bladen, bladen over gezondheid en gratis kranten worden het meest gelezen door de doelgroep. In haar vrije tijd houdt de doelgroep zich bezig met reizen, cultuur en winkelen. Ontspanning is de belangrijkste reden om een massage te ondergaan. Ontspanning moet daarom centraal staan in de communicatie. Een geschikte praktijk wordt gezocht via internet of bekenden, waardoor de website en de sociale media goed ingezet moeten worden. Er is een aantal concurrenten bekend bij de doelgroep, die geanalyseerd moeten worden zodat RUST zich daarvan kan onderscheiden in haar communicatie-uitingen. Ook moeten de positieve punten centraal staan in de communicatie, zoals klantvriendelijkheid, persoonlijkheid, de ontspannen en rustige atmosfeer, de locatie en de mooie muziek. Dat RUST werkt aan haar verbeterpunten mag ook gecommuniceerd worden. De beschikbare tijd wordt uitgebreid en op de website komt een mogelijkheid om online afspraken in te plannen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingBedrijfscommunicatie
AfdelingCommunicatie
PartnersMassagepraktijk RUST, Amsterdam
Datum2012-06-07
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk