De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Een kwalitatief onderzoek naar de informatiebehoeften van Turkse ouders over logopedische zorg, taalontwikkelingsstoornissen en spraakontwikkelingsstoornissen.

Open access

Rechten:

Een kwalitatief onderzoek naar de informatiebehoeften van Turkse ouders over logopedische zorg, taalontwikkelingsstoornissen en spraakontwikkelingsstoornissen.

Open access

Rechten:

Samenvatting

Inleiding: Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis, waarbij de taalontwikkeling van kinderen achterblijft. Daarnaast kan een spraakontwikkelingsstoornis (SOS) de verstaanbaarheid van kinderen verminderen. Voor een goede signalering en behandeling spelen zowel ouders als logopedisten een belangrijke rol. Echter, uit onderzoek in Turkije blijkt dat Turkse ouders een kennisgebrek hebben over logopedie, TOS en SOS. Door het toenemende aantal Turken in Nederland en de complexiteit van meertaligheid is het belangrijk om te onderzoeken of dit informatietekort ook bij Turkse ouders in Nederland speelt. Dit onderzoek, uitgevoerd bij logopediepraktijk X, richt zich op de informatiebehoeften van Turkse ouders over logopedie, TOS en SOS. Onderzoeksvraag: Wat zijn de informatiebehoeften van Turkse ouders met betrekking tot logopedische zorg, taalontwikkelingsstoornissen en spraakontwikkelingsstoornissen van kinderen die in behandeling zijn bij logopediepraktijk X?

Methode: Dit onderzoek betreft een kwalitatieve studie, waarbij semigestructureerde interviews zijn gehouden om diepgaande inzichten te verkrijgen in de informatiebehoeften en ervaringen van vier Turkse moeders, van wie de kinderen in behandeling zijn voor taal- en/of spraakproblemen. De interviews zijn opgenomen, getranscribeerd en geanalyseerd via open, axiale en selectieve codering. Hieruit kwamen hoofdthema’s voort, waarmee ervaringen en informatiebehoeften van Turkse ouders over logopedie, TOS en SOS weergegeven werden.

Resultaten: De data-analyse leverde vijf hoofdthema’s op, namelijk: (1) inzichten en opvattingen van ouders over logopedie, taal- en spraakstoornissen, (2) opvattingen over meertaligheid en taalontwikkeling, (3) ervaringen van ouders met betrekking tot informatieverstrekking binnen de logopedische zorg, (4) informatiebehoeften en manieren van informatie zoeken, (5) wensen en suggesties rondom logopedische informatieverstrekking.

Conclusie: Uit dit onderzoek blijkt dat Turkse ouders behoefte hebben aan duidelijke uitleg over normale taalontwikkeling, praktische en visueel ondersteunende informatie in het Turks over TOS en SOS, mondelinge toelichting en ouderbijeenkomsten met een tolk of Turkssprekende logopedist, binnen een cultuursentsitieve benadering. De voorkeurskanalen voor informatievoorziening zijn logopedisten, scholen en vertrouwde netwerken.

Toon meer
Organisatie
Opleiding
Afdeling
Datum2025-06-09
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk