Onderweg naar jezelf: beeldende therapie gericht op het exploreren van de genderidentiteit bij jongeren (van 12 tot 18 jaar) met genderdysfore gevoelens
Een praktijkgericht onderzoek en beeldende werkvormenOnderweg naar jezelf: beeldende therapie gericht op het exploreren van de genderidentiteit bij jongeren (van 12 tot 18 jaar) met genderdysfore gevoelens
Een praktijkgericht onderzoek en beeldende werkvormenSamenvatting
Transgender, non-binaire en genderdiverse personen worden steeds zichtbaarder in de maatschappij. Deze zichtbaarheid is ook terug te zien in de geestelijke gezondheidszorg en in beeldende therapie, waar steeds meer jongeren met genderdysfore gevoelens zich melden. Dit kwalitatieve onderzoek richt zich op de vraag hoe beeldende therapie ingezet kan worden voor het exploreren van de genderidentiteit bij jongeren van 12 tot 18 jaar met genderdysfore gevoelens. De aanleiding van dit onderzoek is het gebrek aan informatie over het werken met deze doelgroep in de beeldende therapie beroepspraktijk. Voor dit onderzoek zijn er data verzameld uit interviews met beeldend therapeuten, een focusgroep bestaande uit respondenten met ervaringskennis en een literatuuronderzoek. De resultaten die hieruit voortkomen tonen aan welke thema’s er spelen bij de doelgroep, hoe de beeldend therapeut kan aansluiten qua attitude, welke werkvormen ingezet kunnen worden en hoe dit kan bijdragen aan de diagnostiek. Het onderzoek identificeert complexe uitdagingen voor jongeren met genderdysfore gevoelens. Waaronder overlappende psychische problemen, de invloed van sociale acceptatie en de behoefte aan meer zelfvertrouwen en steun bij genderidentiteit. Beeldende therapie, met werkvormen zoals collages, een genderlevenslijn en de lichaamsomtrek, blijkt een waardevolle interventie om de genderidentiteit te verkennen en in kaart te brengen voor eventuele diagnostiek. Hierbij staat de open, accepterende houding en een gendersensitieve aanpak centraal. De praktische uitwerking van de onderzoeksresultaten zijn terug te vinden in het onderzoeksproduct: een collectie werkvormen die ingezet kunnen worden bij jongeren met genderdysfore gevoelens die hun genderidentiteit willen exploreren.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Vaktherapie |
Afdeling | Instituut Social Work |
Partner | BuroJIJ |
Datum | 2024-09-10 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |