De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Tussen kwantiteit en kwaliteit : de decentrale redactie.

Contentbeheer van website en intranet van Gemeente Zeist.

Rechten:

Tussen kwantiteit en kwaliteit : de decentrale redactie.

Contentbeheer van website en intranet van Gemeente Zeist.

Rechten:

Samenvatting

Gemeente Zeist bestaat uit de kernen Zeist, Den Dolder, Bosch en Duin, Huis ter Heide en Austerlitz.De gemeente Zeist heeft ongeveer 60.000 inwoners. De gemeentelijke organisatie beschikt over ongeveer 420 medewerkers (ca. 390 fte) en is opgebouwd uit 5 lijnafdelingen (Strategie & Beleid, Projecten, Leefomgeving & Welzijn, Publiek & Dienstverlening en Vastgoed) een Concernstaf, een Service Center en de Brandweer. Onder de afdeling Contactcentrum, valt de eindredactie en het contentbeheer, maar ook het KCC (klant contact centrum) en applicatiebeheer vallen hieronder. Dit onderzoek betreft het huidige contentbeheer. De website (http://www.zeist.nl/) is een medium voor
inwoners, organisaties en medewerkers van de gemeente. Intranet is een medium voor en door de medewerkers van de gemeente. Om de kwaliteit en actualiteit van de inhoud op de website en intranet
te garanderen, is goed beheer nodig. Door de komst van een mulitichanneling beleid, zaakgericht werken het Nieuwe Werken, is de website het voorkeurskanaal geworden. Er is voor gekozen om
decentraal redacteuren aan te wijzen die informatie op de website kunnen plaatsen en wijzigen. Op dit moment hebben de redacteuren uitleg gekregen over het CMS en het publiceren van content. In de
praktijk gaat er echter nog veel mis. Na ruim een jaar ervaring met de huidige wijze van beheer van website en intranet, is het nu tijd om te kijken hoe dat bevalt. De gemeente heeft ervoor gekozen een decentrale redactie te voeren. Elk afdelingshoofd is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen afdeling en alles wat daarbij hoort. Er zijn op dit moment bijna 70 webredacteuren. Vanuit hier is de adviesvraag opgesteld: 'Wat leert ons de evaluatie van het huidige contentbeheer en het opgestelde redactiestatuut?' Na kwalitatief en kwantitatief onderzoek door middel van deskresearch, participerende observatie, interviews, een enquête en benchmarking, zijn de volgende resultaten en conclusies naar voren gekomen: In het onderzoek, en bij de beantwoording van de hoofdvragen is naar voren gekomen dat naast de
decentrale redactie die de gemeente op dit moment voert, er zeker andere mogelijkheden zijn die de moeite waard zijn te bekijken. Op dit moment is de werking van het contentbeheer niet optimaal. De kracht van de decentrale redacties, is dat de verantwoordelijkheid in de lijn ligt, op de afdelingen zelf. Hierdoor kan gebruik worden gemaakt van vakkennis. Helaas is mede door het grote aantal webredacteuren het overzicht nauwelijks te behouden en dit komt de website en het intranet niet ten goede. De uniformiteit van de site is nauwelijks te behouden. Documenten verouderen snel en het is onduidelijk wie verantwoordelijk is voor welke pagina. Doordat er zoveel webredacteuren zijn is het voor de contentbeheerder en applicatiebeheerder onmogelijk iedereen fatsoenlijk op te leiden. Er
ontstaat een vicieuze cirkel. De webredacteuren hebben te weinig tijd om het werk fatsoenlijk te doen en werken te weinig met het CMS om er handigheid in te krijgen. De aanbevelingen bij deze conclusies bevatten een aantal mogelijkheden voor het voeren van een ander soort redactie, gevolgd door de randvoorwaarden op het gebied van investeren, het creëren van betrokkenheid en het blijven informeren, opleiden en motiveren. De beste optie zou een linking pin constructie zijn waarbij de kennis op de afdelingen behouden blijft, maar waarbij de redactie ingekrompen en beter opgeleid is. Bij deze methode dienen de redacteuren als schakel tussen de niveaus binnen de organisatie.
Randvoorwaarden bij de doorvoering van de adviezen zijn in het kort gezegd, het - bij de invoering van beide vormen van redactie - constant blijven informeren, motiveren en opleiden van de medewerkers. Een goede vorm van interne communicatie door middel van de pendelbenadering en het gebruik van de interactievisie komen hierbij aan bod om betrokkenheid en tevredenheid te creëren onder medewerkers en zo een verandering goed door te kunnen voeren.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatiemanagement
AfdelingCommunicatie
PartnerGemeente Zeist, afdeling Contactcentrum
Datum2012-08-31
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk