Communicatieadvies bij dysartrie: ervaringen en behoeften van patiënten en hun naasten.
Een kwalitatief onderzoek gericht op de revalidatiefase.Communicatieadvies bij dysartrie: ervaringen en behoeften van patiënten en hun naasten.
Een kwalitatief onderzoek gericht op de revalidatiefase.Samenvatting
Inleiding: Dysartrie is een spraakstoornis die leidt tot een verminderde spraakverstaanbaarheid. Het beïnvloedt zowel de communicatie als het welzijn van een Persoon Met Dysartrie (PMD). Naast therapie voor verbetering van spraakverstaanbaarheid biedt logopedische zorg ook communicatieadvies. Communicatieadvies omvat voorlichting, spreektips en strategieën om communicatie te optimaliseren voor zowel PMD’s als hun naasten (NPMD’s), die vaak een cruciale ondersteunende rol spelen. Hoewel communicatieadvies een belangrijk onderdeel van logopedie is, ontbreekt in de literatuur inzicht in hoe dit advies wordt ervaren en welke behoeften er zijn. Dit onderzoek verkent ervaringen en behoeften van PMD’s en NPMD’s in revalidatiecentrum X. Het doel is om relevante aanbevelingen te formuleren voor een beter afgestemd communicatieadvies. Onderzoeksvraag: Wat zijn de ervaringen en behoeften van PMD’s en NPMD’s met betrekking tot communicatieadvies dat zij ontvangen tijdens de revalidatie in revalidatiecentrum X?
Methode: Het onderzoek is uitgevoerd volgens een kwalitatieve onderzoeksmethode. Middels semigestructureerde interviews zijn ervaringen en behoeften van twee PMD’s en twee NPMD’s verzameld over communicatieadvies in de revalidatiefase. De opgenomen interviews zijn getranscribeerd en geanalyseerd middels open, axiale en selectieve codering. Hieruit werden hoofdthema’s geïdentificeerd die de ervaringen en behoeften van de deelnemers weerspiegelen.
Resultaten: De geïdentificeerde thema’s omvatten: wijze van presentatie van communicatieadvies, inhoud van communicatieadvies, betrokkenheid van naasten en persoonlijke afstemming.
Conclusie: Alle deelnemers benadrukken het belang van een combinatie van mondeling en schriftelijk communicatieadvies, ondersteund door visuele hulpmiddelen. Herhaling tijdens het revalidatietraject en eenvoudig taalgebruik worden als essentieel gezien. PMD’s waarderen voornamelijk praktische spreektips en uitleg over de diagnose. NPMD’s hebben daarnaast behoefte aan emotionele ondersteuning en meer betrokkenheid bij logopedische sessies. Praktische aanbevelingen voor het beter afstemmen van communicatieadvies op de persoonlijke behoeften van zowel PMD’s als NPMD’s omvatten: het combineren van mondeling en schriftelijk communicatieadvies, het organiseren van naastenbijeenkomsten en het integreren van communicatieadvies in dagelijkse routines.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Logopedie |
Afdeling | Paramedische Studies |
Datum | 2025-02-04 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |