De Interactieve Familie Exhibit
Design principes om ouder kind interactie te stimuleren bij interactieve exhibitsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
De Interactieve Familie Exhibit
Design principes om ouder kind interactie te stimuleren bij interactieve exhibitsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Met welke design-principes kunnen ouders gestimuleerd worden om samen te werken aan een interactieve exhibit [tentoonstelling] met de kinderen? Waarbij naar een gezamenlijk doel of resultaat gewerkt wordt, en waarbij onderlinge verschillen tussen ouders en kinderen, zoals lengte, kennis en creativiteit, het resultaat niet in de weg zitten? Het beantwoorden van deze vragen wordt gestuurd aan de hand van twee deelonderzoek-vragen: (1) usability van een exhibit en (2) motivatie bij een exhibit. Door middel van een literatuuronderzoek naar relaties tussen ouders en kinderen, context van het museumbezoek, motivatie bij mensen, visuele perceptie en samenwerking zonder hoogteverschil; en door middel van interne en externe observaties bij familiemusea zijn - leidend vanuit usability en motivatie - designprincipes gevormd. De designprincipes zijn door middel van gebruikerstesten bij de exhibits 'Windmachine' en 'Knikkerbaan' geïnitieerd, zodat beide exhibits de principes toetsen en illustreren. De gebruikerstesten hebben zowel beschrijvend als toetsend plaatsgevonden. Vanuit de gebruikerstesten zijn concrete aanbevelingen gedaan om de samenwerking tussen ouders en kinderen te stimuleren, met de kanttekening dat elke exhibit anders is en zijn eigen aanpak verdient. De aanbevelingen voor de usability zijn: gebruiksvriendelijk, intuïtief, duurzaam, praktische tekstuele instructies en werkhoogte op ouder-niveau. En om de motivatie te vergroten worden de aanbevelingen gedaan om de juiste plek in het museum te vinden, werken rondom drukte in het museum en een intrinsieke motivatie creëren bij een exhibit.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Communication and Multi Media Design |
Afdeling | Communicatie |
Partner | Science Center NEMO, Amsterdam |
Datum | 2013-06-01 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |