De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'Het is de toon die de muziek maakt.'

Een communicatieadviesrapport voor Muziekgebouw Eindhoven.

Rechten:

'Het is de toon die de muziek maakt.'

Een communicatieadviesrapport voor Muziekgebouw Eindhoven.

Rechten:

Samenvatting

Voor u ligt het adviesrapport van Muziekgebouw Eindhoven. In dit rapport heb ik aan de hand van verschillende onderzoeken adviezen uitgebracht omtrent het imago, de doelgroepen en het communicatie- en organisatiebeleid binnen Muziekgebouw Eindhoven. Dit adviesrapport is voortgekomen uit een zesentwintig weken durende afstudeerstage binnen de organisatie. Bij het opstellen van een onderzoekskader bleek een duidelijke doelgroepsegmentatie binnen de organisatie te ontbreken. Met als doel uiteindelijk één of meerdere heldere communicatiestrategieën te kunnen neerzetten, is een intern onderzoek gestart naar de visie omtrent doelgroepen. Uit dit onderzoek bleek dat Muziekgebouw Eindhoven meer potentiële bezoekers wil aanspreken, waarin vooral de jongere bezoekers veel worden genoemd. Vervolgend op deze interviews zijn vijf doelgroepen voor Muziekgebouw Eindhoven geformuleerd; kinderen/families, jongeren, twintigers en begin dertigers, middelbare cultuurgenieters en ouderen. Voor deze doelgroepen zijn aparte communicatiestrategieën geformuleerd.
Adviezen: (1) Positioneren van de organisatie. Om de communicatie gericht in te kunnen zetten met als doel het opbouwen van een positief imago, moet Muziekgebouw Eindhoven zich onder de geformuleerde doelgroepen niet alleen als aanbieder van concerten, maar ook als uitgaansgelegenheid gaan profileren. (2) Per doelgroep moet Muziekgebouw Eindhoven zich onder de aandacht brengen als een Muziekgebouw dat voor iedereen wat te bieden heeft. Het uitgangspunt hierbij is het innemen van een top-of-mind positie in de gedachten van de consument. Naast het in de markt zetten van Muziekgebouw Eindhoven als aanbieder van concerten, moeten de specifieke concerten nog steeds gericht onder de aandacht worden gebracht. Door middel van het toepassen van deze twee strategieën bereikt Muziekgebouw Eindhoven zowel de consument die zelf actief op zoek gaat, als de consument die extra aansporing nodig heeft.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatiemanagement
AfdelingCommunicatie
PartnersMuziekgebouw Eindhoven
Datum2012-01-09
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk