De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Omnium is een bedrijf dat constant aan het innoveren is. Dit resulteerde drie jaar geleden in de opening van het Tropisch bos. In die eerste drie jaar vielen de bezoekersaantallen tegen en hebben de organisatie en werknemers van Omnium de indruk dat er negatieve meningen en verhalen zijn in Goes en de omgeving. Het probleem van de lage bezoekersaantallen ging gepaard met het niet voor ogen hebben van een scherpe visie en missie voor dit deel van het bedrijf. Er werd door de organisatie breed ingezet door de doelgroep 0–99 jarigen aan te spreken. Door deze brede doelgroep is er onduidelijke communicatie en had de organisatie niet in beeld wat precies welke doelgroep en activeert om het Tropisch bos te bezoeken. Bovenstaande aanleiding en problemen hebben tot de volgende onderzoeksvraag geleid die in deze scriptie centraal staat:
‘Op welke wijze kan Omnium zo effectief mogelijk de gewenste identiteit van het Tropisch bos intern en extern communiceren om het gewenste imago te bereiken?’
Om dit vraagstuk op te lossen is er gebruikgemaakt van het gap model van Van der Grinten en Weijnand-Schut (2014). Om de verschillende soorten identiteiten en imago’s in kaart te brengen zijn het management, de werknemers en de (mogelijke) bezoekers van het Tropisch bos onderzocht om een uitspraak te doen over het huidige imago van het Tropisch bos wat heerst onder de doelgroep, bekenden van Omnium.
Bij alle drie de gaps die kunnen ontstaan zijn punten gevonden die verbeterd kunnen worden. De opvallendste resultaten zijn dat werknemers niet goed werden betrokken en geïnformeerd omtrent het beleid van de organisatie. Dit resulteert in tegenstrijdige kernwaarden tussen de organisatie en de werknemers. Verder geven respondenten aan dat ze niet weten wat er te doen is in het Tropisch bos en voor wie. Dit komt door onduidelijke externe communicatie uitingen en een niet uitnodigende huisstijl van de entree en de buitenkant van het Tropisch bos. Onder het gehele bestand van respondenten is sprake van een negatief imago doordat veel mensen het niet interessant en/of te duur vinden. Het negatieve imago wordt tevens veroorzaakt door dat een deel van de respondenten niet weet wat er te doen is en voor wie.
Opvallend is dat de bezoeker positieve spontane associaties heeft bij het Tropisch bos en dat de bezoeker die een rondleiding heeft gehad nog positiever is. Dit gegeven bevestigt dat de werknemers en organisatie wel een goed aanbod hebben. Het Tropisch bos heeft onder de doelgroep een negatief imago en de bezoekers vinden zich niet in de gewenste identiteit van de organisatie. Volgens de literatuur kan communicatie in deze situatie verbeteringen teweeg brengen.
Met de vergaarde resultaten en het onderling vergelijken hiervan zijn er meerdere gaps ontstaan met betrekking op zowel de interne als externe communicatie. Om het gewenste imago te bereiken moet Omnium beide communicatievormen verbeteren. Dit om werknemers te betrekken en te informeren omtrent beleid, om (mogelijke) klanten beter te informeren, de juiste doelgroepen aan te spreken en de kerncompetenties te benutten voor het Tropisch bos.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingSport- & Bewegingseducatie
AfdelingDomein Economie
PartnerOmnium, Goes
Datum2017-07-03
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk