De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Informatie visualisatie in de geestelijke gezondheidszorg

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Informatie visualisatie in de geestelijke gezondheidszorg

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Sinds 2010 zet Stijlbende zich in voor het visueel en inzichtelijk maken van ingewikkelde informatie. Omdat het bedrijf merkte dat in de gezondheidszorg wél veel ingewikkelde informatie inzichtelijk moet worden gemaakt, maar níet of nauwelijks gewerkt wordt met visualisaties, is dit onderzoek van start gegaan. De focus is komen te liggen op de geestelijke gezondheidszorg, en de vraag die wordt beantwoord, luidt als volgt: 'Hoe kan informatievisualisatie de communicatie tussen arts en cliënt binnen de geestelijke gezondheidszorg verbeteren?' Aan de hand van een kleinschalig, kwalitatief onderzoek, wordt een beeld geschetst van de huidige situatie, de behoeften en wensen van artsen en cliënten, en het begrijpen van visuele informatie en de mogelijkheden die dit met zich mee brengt. De methodes die daarbij zijn toegepast, zijn deskresearch, literatuuronderzoek, en gesprekken en vragenlijsten. Daaruit blijkt onder andere dat visualisaties goed ingezet zou kunnen worden om arts en cliënt meer op hetzelfde niveau met elkaar te laten communiceren, waarbij gelaagdheid in informatie, veel interactie en eerlijke, duidelijke en persoonlijke informatie belangrijk is. Op die manier zal de cliënt meer inzicht krijgen in de situatie, wat zorgt voor een open, positieve en gemotiveerde houding. Vervolgens wordt het verdiepend onderzoek beschreven, dat leidt tot de uitwerking van de beroepsproducten. Dit zijn een checklist voor Stijlbende, waarop de conclusies van het onderzoek kort en bondig worden gepresenteerd, en een serie visualisaties over de behandelmethode EMDR. Deze serie dient als voorbeeld voor het integreren van informatievisualisatie in de geestelijke gezondheidszorg. Het product kan ingezet worden als psycho-educatie aan het begin van de behandeling en representeert de belangrijkste conclusies uit het onderzoek: informatie moet persoonlijk en interactief zijn, herkenbare elementen bevatten, identificeren mogelijk maken, en opgedeeld zijn in meerdere niveau’s. Het geheel moet een positive uitstraling hebben en gebruik maken van abstracte vormen en beeldmetaforen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingFCJ Communication and Multi Media Design
InstituutCommunicatie
PartnersStijlbende, Amsterdam
Gepubliceerd in
Datum2013-08-15
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk