Door lezen de wereld ontdekken
Natuur & techniek als functionele context voor tekststructuuronderwijsDoor lezen de wereld ontdekken
Natuur & techniek als functionele context voor tekststructuuronderwijsSamenvatting
Vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek doen een beroep op de leesvaardigheid van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Tegelijkertijd bieden deze vakken ook een functionele en motiverende context om te werken aan diep tekstbegrip. In deze zaakvakken staan vaak informatieveteksten centraal, die voor veel leerlingen lastiger zijn dan bijvoorbeeld
verhalende teksten. Om grip te krijgen op dergelijke teksten zijn woordenschat en achtergrondkennis van belang. Ook helpt het
als leerlingen doorzien hoe teksten zijn opgebouwd en verbanden herkennen zoals oorzaak-gevolg , chronologie of probleemoplossing.
Het gaat dan om de structuur van de tekst. Het Nederlandse basisonderwijs besteedt momenteel echter nog niet
zoveel aandacht aan tekststructuur.
In dit proef schrift is via ontwerpgericht onderzoek en een ef fectstudie onder leerlingen in groep 6 onder zocht op welke manier tekststructuuronderwijs zinvol geïntegreerd kan worden met natuur- en techniekonderwi js . Deze combinatie biedt kansen voor functionele lees - en schrijftaken, en de verwachting is bovend ien dat expliciet aandacht besteden aan tekst verbanden ook kan bij dragen aan beter begrip van de vakinhoud. Daarnaast is geanalyseerd wel ke mogelijkheden bestaande lesmethodes voor natuur & techniek bieden voor tekststructuuronderwijs , in hoeverre pabo -studenten tijdens hun opleid ing voldoende kennis opdoen
over tekststructuur en hoe deze kennis versterkt kan worden.
Organisatie | HZ University of Applied Sciences |
Afdeling | Applied Research Centre Vitality |
Lectoraat | Lectoraat Excellence and Innovation in Education |
Jaar | 2024 |
Type | Proefschrift |
DOI | 10.33540/2536 |
Taal | Nederlands |