De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Spelbegeleiding aan kinderen met een mondelinge taalachterstand

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Spelbegeleiding aan kinderen met een mondelinge taalachterstand

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar de manier waarop leerkrachten van groep 1/2 op een basisschool het rollenspel van kinderen met een mondelinge taalachterstand kunnen begeleiden binnen de huishoek. Tijdens het onderzoek zijn leerkrachten en kleuters geobserveerd en zijn vragenlijsten uitgezet. Na uitvoer van het contextonderzoek kan geconcludeerd worden dat het bevorderen van rollenspel en mondelinge taalvaardigheid bij kinderen met een taalachterstand om taalstimulerende spelbegeleiding vraagt. Dit wordt bereikt door het stellen van open en hogere niveaus van vragen, zoals aanbevolen in taaldenkgesprekken en de Denkstimulerende GespreksMethodiek.

Organisatie
Opleiding
Datum2025-02
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk