De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Lezen en laten lezen

Een literatuurstudie

Open access

Lezen en laten lezen

Een literatuurstudie

Open access

Samenvatting

In dit artikel wordt verslag gedaan van een literatuurstudie binnen het onderzoeksproject Lezen en laten lezen. Leraren als leesbevorderaars in het po en vo. Het doel van dit project is het ontwikkelen van een professionaliseringstraject rondom leesbevordering voor basisschoolleraren en tweedegraadsleraren Nederlands, en het onderzoeken van de effecten daarvan op de leesfrequentie, leesmotivatie en het leesbegrip van leerlingen.
De literatuurstudie had tot doel inzicht te verkrijgen in verschillende aspecten: de wijze waarop in de vakliteratuur het opbouwen van repertoirekennis door leraren wordt beschreven, welke leesbevorderingscompetenties van leraren kunnen worden onderscheiden, en wat de kenmerken zijn van een leescultuur op school. De bevindingen uit de studie bieden handvatten waarmee lerarenteams en lerarenopleidingen het gesprek over leesbevordering binnen scholen kunnen vormgeven.

Toon meer
Organisatie
Lectoraat
Gepubliceerd inTijdschrift Taal Vol. 15, Uitgave: 26, Pagina's: 11-15
Datum2025-03-19
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk