De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

De handen opeen en ineen voor lezen en laten lezen

Ontwerpgericht onderzoek naar leraren als leesbevorderaars

Open access

Rechten:

De handen opeen en ineen voor lezen en laten lezen

Ontwerpgericht onderzoek naar leraren als leesbevorderaars

Open access

Rechten:

Samenvatting

In het vierjarig RAAK-PRO onderzoeksproject ‘Lezen en laten lezen; leraren als leesbevorderaars in het PO en VO’ werkt Hogeschool KPZ samen in een consortium van zeventien regionale en landelijke partners: onderwijsprofessionals, onderzoekers, studenten, beleidsmakers, curriculum-ontwikkelaars. Het doel is de leraren en schoolteams te versterken op het gebied van leesbevordering. Het project loopt van 2024-2028.
In het onderzoek wordt gekeken of de leesmotivatie, het leesgedrag en de leesvaardigheid van leerlingen bevorderd kan worden door (aankomend) leraren te stimuleren hun repertoirekennis van jeugdliteratuur te versterken, ze aan te moedigen om meer te lezen, en hun leesbevorderingscompetenties te ontwikkelen. Ook wordt nagegaan wat de rol is van de leescultuur op school waarin de leraar functioneert.

Organisatie
Afdeling
Lectoraat
Gepubliceerd inVeerkracht Hogeschool KPZ, Zwolle, Vol. 22, Uitgave: 2, Pagina's: 10-13
Datum2025-07-01
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk