Kansen voor burgerschapsonderwijs
Andere perspectievenKansen voor burgerschapsonderwijs
Andere perspectievenSamenvatting
Het innemen van andere perspectieven is voor leerlingen een belangrijke vaardigheid om te leren in een democratische en diverse samenleving. Eén van de conceptkerndoelen Burgerschap voor het PO, die in maart 2024 zijn gepresenteerd, gaat over respect in een diverse samenleving en noemt als mogelijke aanpak om dit te bereiken de inzet van 'jeugdliteratuur en teksten… waarin verschillende identiteiten en perspectieven naar voren komen en hier gesprekken over voeren' (SLO, 2024). Zowel de inzet van jeugdliteratuur als het vak geschiedenis bieden kansrijke mogelijkheden om leerlingen over verschillende perspectieven te leren nadenken. In deze bijdrage bespreek ik beide mogelijkheden en de vragen die deze oproepen. Het maakt onderdeel uit van mijn nog lopende promotieonderzoek naar de inzet van historische perspectieven in de basisschool.
| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Gepubliceerd in | Veerkracht Hogeschool KPZ, Zwolle, Vol. 22, Uitgave: 2, Pagina's: 14-16 |
| Datum | 2025-07-01 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |































