De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie
Rechten: Alle rechten voorbehouden

Op onderzoek!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Op mijn praktijkschool, basisschool X, heb ik mijn onderzoek uitgevoerd. Vanaf groep 3 wordt er op mijn praktijkschool zaakvakonderwijs gegeven, maar met uitzondering van natuuronderwijs. Voor natuuronderwijs is een methode aangeschaft, maar deze wordt niet gebruikt. Uit mijn onderzoek blijkt dat er vraag is naar lesactiviteiten voor natuuronderwijs, zowel vanuit de leerkrachten van de middenbouw, als voor de leerlingen van groep 4 (mijn stageklas).
Bij het doorlezen van verschillende theorieën heb ik geleerd dat de leerlingen het beste leren, wanneer het onderwerp ‘dichtbij’ het kind en hun eigen leef- en leeromgeving staat. Om te kijken waar de interesses liggen van de leerlingen, heb ik hen gevraagd over welke onderwerpen zij graag willen leren. De leerlingen konden kiezen uit de onderwerpen die de SLO kern- en tussendoelen aanbevelen voor natuuronderwijs. De volgende onderwerpen hebben de leerlingen gekozen:
1. Dieren
2. Planten
3. Natuurverschijnselen
4. Technische inzichten
Aan deze onderwerpen heb ik de volgende lesactiviteiten gekoppeld.
o Lesactiviteit 1: Van loopfiets tot moderne fiets;
o Lesactiviteit 2 deel 1: Een ei hoort erbij! (eieren);
o Lesactiviteit 2 deel 2: Een ei hoort er bij! (constructie ontwerpen en bouwen);
o Lesactiviteit 3: Een kijkje op straat en in het park;
o Lesactiviteit 4: Schaduwen.
Om nog sterker aan te kunnen sluiten bij de kern- en tussendoelen heb ik de onderwerpen kracht en licht extra toegevoegd. De lesactiviteiten spelen zich in de leef- en leeromgeving van de leerlingen af: in de klas, op het schoolplein, rondom de school en het Kaipark.
De lesactiviteiten heb ik verantwoord door te kijken naar de SLO kern- en tussendoelen. Daarnaast heb ik gekeken naar de speerpunten van de school:
 Leren leren
 Coöperatief leren
 Reflecteren
 Talentontwikkeling
 Inbreng van leerlingen
Vervolgens heb ik de resultaten van de vragenlijsten (leerkrachten en leerlingen) nader bekeken. Uit deze resultaten bleek dat de ondervraagde leerkrachten graag een onderzoekende houding zien van hun leerlingen, alsmede afwisseling in interactie en werkvormen. Met deze gegevens heb ik besloten om onderwijs te ontwerpen aan de hand van de 21st Century Skills, meervoudige intelligenties, concepten van kinderen en een beroep te doen op het hoger orde denken. Vanuit dit startpunt heb ik mijn onderzoeksvraag opgesteld:
Hoe kun je de 21st Century Skills inzetten
in lesactiviteiten binnen de leer- en leefomgeving van de leerlingen,
waarbij een beroep wordt gedaan op het hogere orde denken?
De uitkomsten van mijn onderzoek wijzen op een toename van de motivatie. De leerlingen zijn gemotiveerd en erg betrokken. Dit komt onder andere door de verschillende soorten opdrachten en werkvormen, met name de combinatie met het coöperatief leren. De meeste methodes zijn gericht op het lezen van de theorie/teksten en het maken van de bijbehorende opdrachten in het werkboek, aangevuld met de instructie van de leerkracht. Dit blijkt tevens ook uit de resultaten van mijn onderzoek.
6
De leerlingen bij mij in de klas zijn door dit onderzoek praktischer ingesteld. Ze leren graag door het eerst te zien en door het daarna uit te voeren of door eerst hun eigen beeld te tekenen en daarna op onderzoek uit te gaan. Door bewust te werken met concepten van kinderen heb ik gemerkt dat er veel meer zelfreflectie is op het eigen werk. In de meeste gevallen komt het eerste beeld niet overeen met het tweede beeld (de werkelijkheid). De gesprekken die daaruit volgen zijn heel waardevol.
Werken volgens de 21st Century Skills, meervoudige intelligenties en de Taxonomie van Bloom zorgen voor praktische opdrachten. Alle leerlingen zijn bezig op zijn/haar manier, afhankelijk van zijn/haar behoeften.
De resultaten van mijn onderzoek hebben voor een verrijking van mijn onderwijs gezorgd. Ik heb in de praktijk kunnen ervaren, dat door het aanbieden van verschillende werkvormen, volgens de 21st Century Skills, meervoudige intelligenties en de Taxonomie van Bloom, zorgt voor een grotere motivatie en betrokkenheid. Daarnaast heb ik ervaren dat het zelfvertrouwen van de leerlingen groeit. Dit komt onder andere doordat de betrokkenheid groot is, in de meeste gevallen is er een eindproduct waar het tweetal of groepje verantwoordelijk voor is. Leerlingen moeten elkaar helpen, corrigeren en feedback geven. Doordat iedere leerling dit op zijn/haar eigen intelligentieniveau kan doen, geeft dit leerlingen zelfvertrouwen. Zo is er uiteindelijk een mooi eindproduct ontstaan. En daarom kan ik zeggen dat het mij gelukt is om onderwijs te ontwerpen volgens de richtlijnen voor de 21ste eeuw en daar ben ik trots op.

Toon meer
OrganisatieMarnix Academie
OpleidingLerarenopleiding Basisonderwijs
InstituutMarnix Academie
Gepubliceerd in
Datum2015-07-15
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk