“Ik kan gewoon niet zo goed tegen die ellende...”
een praktijkonderzoek naar attitudeverandering van leerlingen ten opzichte van dakloosheid.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
“Ik kan gewoon niet zo goed tegen die ellende...”
een praktijkonderzoek naar attitudeverandering van leerlingen ten opzichte van dakloosheid.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
1. Beweegredenen voor het onderzoek.
In mijn dagelijks leven geef ik als stagiaire les op een middelbare school (Etty Hillesum Lyceum locatie de Boerhaave), een onderbouwlocatie voor de brugklas, tweede- en derdeklas Havo, VWO en Gymnasium. Daarnaast werk ik als vrijwilliger in een opvanghuis voor dak- en thuislozen. Het contrast tussen deze twee werkplekken is zeer groot. Op de middelbare school worden leerlingen opgeleid om deel uit te maken van de maatschappij. De bezoekers van de daklozenopvang zijn om verschillende redenen aan de rand van de maatschappij terecht gekomen.
Ik heb de afgelopen jaren tijdens mijn stages in het voortgezet onderwijs gemerkt dat veel leerlingen zich negatief uitspreken over het onderwerp dakloosheid. Deze negatieve houding komt meestal voort uit onwetendheid en afkeuring. Ik ben benieuwd of het mogelijk is, om door middel van een onderzoek te ontdekken of ik in staat ben, als docent levensbeschouwing, verandering aan te brengen in deze attitude. Tijdens het werken bij de daklozenopvang heb ik na enige rondvraag ontdekt dat de doorsnee dakloze zich ongelooflijk waardeloos kan voelen, met name wanneer hem het gevoel bekruipt dat hij niet gezien wordt, dat hij genegeerd wordt. Alsof hij niet bestaat.n mijn dagelijks leven geef ik als stagiaire les op een middelbare school (Etty Hillesum Lyceum te Deventer,

Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Opleiding | Lerarenopleiding Godsdienst en Levensbeschouwing |
Afdeling | Domein Bewegen en Educatie |
Partner | Etty Hillesum Lyceum te Deventer |
Jaar | 2015 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |