De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een profiel van een Energietransitie Bewuste en Bekwame Engineer (EBBE) voor het ontwerpen van een energietransitie-inclusief curriculum

Open access

Rechten:

Een profiel van een Energietransitie Bewuste en Bekwame Engineer (EBBE) voor het ontwerpen van een energietransitie-inclusief curriculum

Open access

Rechten:

Samenvatting

De energietransitie is een complexe maatschappelijke uitdaging die vraagt om up-to-date basiskennis, specifieke expertise, en om een interdisciplinaire aanpak. Het hoger beroepsonderwijs leidt nog niet de engineers op die nodig zijn om deze uitdaging aan te gaan. Om dit probleem aan te pakken, is het noodzakelijk om de curricula te herzien. Hiervoor is het Energietransitie Bewust en Bekwame Engineers (EBBE) profiel ontwikkeld. Dit profiel is ontwikkeld door middel van ontwerpend onderzoek en toepassing van een specifieke veranderstrategie, waarbij hogeschooldocenten zijn betrokken. Docenten zijn namelijk van essentieel belang voor het succesvol implementeren van innovaties in het onderwijs. Het onderzoek heeft zich gericht op het opstellen van het EBBE-profiel voor de techniekopleidingen van hogeschool Windesheim. Het profiel is ontwikkeld op basis van literatuuronderzoek, urgentiebijeenkomsten, workshops met het werkveld, studenten en hogeschooldocenten, en interviews. Dit heeft geleid tot het EBBE-profiel. Dit profiel dient als handreiking voor hogeschooldocenten bij het ontwikkelen van energietransitie-inclusieve curricula.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingDomein Techniek
LectoraatEnergietransitie
Gepubliceerd inTijdschrift voor Hoger Onderwijs Vol. 2024, Uitgave: 42, Pagina's: 1-16
Datum2024-10-05
TypeBijdrage aan periodiek
DOI10.59532/tvho.v42i19574
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk