De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'Het gaat toch over mij?'

een onderzoek naar individuele handelingsplannen en groepsplannen en de samenwerking met ouders en leerlingen daarbij.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

'Het gaat toch over mij?'

een onderzoek naar individuele handelingsplannen en groepsplannen en de samenwerking met ouders en leerlingen daarbij.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit praktijkonderzoek is een onderzoek naar het werken met groepsplannen en individuele handelingsplannen op basisschool Koningin Beatrix.
De praktijkvraag die centraal staat in dit onderzoek is de volgende: 'Op welke manier kunnen groepsplannen en individuele handelingsplannen op basisschool Koningin Beatrix worden ontworpen, uitgevoerd en geëvalueerd zodat het haalbaar is om er mee te werken en wat zijn daarbij de wensen van groepsleerkrachten, ouders en leerlingen?'
Het onderzoek bestaat uit twee delen. In hoofdstuk 2 leest u een literatuuronderzoek om de deelvragen aan de literatuur te beantwoorden. In hoofdstuk 3 en 4 leest u het onderzoek in de praktijk op basisschool Koningin Beatrix. In hoofdstuk 5 kunt u de conclusies van dit onderzoek lezen.
Een belangrijke conclusie uit dit onderzoek is dat de leerkrachten op basisschool Koningin Beatrix het belangrijk vinden dat er goed samengewerkt wordt met ouders en leerlingen bij het werken met individuele handelingsplannen. Ook de ouders en de leerlingen geven dit aan. De literatuur geeft aan dat door ouders en leerlingen bij individuele handelingsplannen te betrekken er een gezamenlijke verantwoordelijkheid ontstaat waardoor de slagingskans van het plan groter is. Er moet overeenstemming zijn in de aard, verklaring en aanpak van een situatie. Uit het onderzoek in de literatuur en het onderzoek in de praktijk blijkt dat ouders en leerlingen door middel van een gesprek betrokken kunnen en willen worden bij het opstellen, uitvoeren en evalueren van een individueel handelingsplan en dat ouders thuis of op school met leerlingen aan de slag kunnen om betrokken te worden bij de uitvoering.
Uit het onderzoek is gebleken dat er grote verschillen zitten tussen wat de leerkrachten en de ouders van basisschool Koningin Beatrix ervaren bij hoe de betrokkenheid op dit moment bij de individuele handelingsplannen is. Hier ligt een taak voor het team van basisschool Koningin Beatrix om ervoor te zorgen dat de ouders en leerlingen betrokken worden en zich betrokken voelen bij het opstellen, uitvoeren en evalueren van een individueel handelingsplan. Dit kan onder andere door middel van gesprekken met ouders en leerlingen, inspraak in wat er gaat gebeuren tijdens het handelingsplan en het werken met duidelijk afgebakende zorgperiodes.
Uit het onderzoek blijkt ook dat het goed is om van het werken met voornamelijk individuele handelingsplannen over te stappen op het werken met voornamelijk groepsplannen en alleen in specifieke gevallen te werken met individuele handelingsplannen. Er wordt dan voldoende tegemoet gekomen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen, waarbij het tegelijkertijd werkbaar blijft voor de leerkracht.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingEducation
Jaar2012
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk