Verhalen in een diverse wereld : verslag van een onderzoek naar diversiteitsbeleving onder studenten van hogeschool Windesheim
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Verhalen in een diverse wereld : verslag van een onderzoek naar diversiteitsbeleving onder studenten van hogeschool Windesheim
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Dr. Floor van Renssen (opleiding Nederlands) en drs. Gertjan Aalders (opleiding Journalistiek) doen in 2018 - 2019 in opdracht van het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT en in samenwerking met het Lectoraat Sociale Innovatie Hogeschool Windesheim onderzoek naar de wijze waarop het schrijven van levensverhalen bijdraagt aan een nadere invulling van de begrippen ‘diversiteit’ en ‘inclusiviteit’ binnen hogeschool Windesheim.
Uit interviews met de deelnemende studenten blijkt, dat het schrijven van een levensverhaal van een 'ander' hen - een beetje - verandert. Ze lijken zich meer thuis te voelen binnen de hogeschool. Ze ontwikkelen meer begrip voor iemand die anders is dan zijzelf, en kunnen deze inzichten vertalen naar hun professioneel handelen.
In het onderzoeksverslag gaan de auteurs in op de resultaten van hun onderzoek naar diversiteitsbeleving onder studenten van de hogeschool en presenteren zij een interviewleidraad die gebruikt kan worden bij het optekenen van levensverhalen.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Domein Bewegen en Educatie |
Lectoraat | Onderwijsinnovatie en ICT |
Datum | 2020-06-01 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |