De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Socrative

Het gebruik van Socrative als evaluatiemiddel in de geschiedenisles

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Socrative

Het gebruik van Socrative als evaluatiemiddel in de geschiedenisles

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Aan het einde van de les is het van belang om te evalueren. Dit kan op verschillende manieren maar in dit onderzoek wil de onderzoeker gebruik maken van een digitaal middel. Eerst is er gezocht naar een middel dat volgens literatuur en andere gebruikers zou voldoen aan de eisen om te kunnen evalueren. Dit heeft geleidt tot de applicatie Socrative.
In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre Socrative een geschikt middel is om een geschiedenisles in de klassen R4ta en R4tb te evalueren. Om antwoord te geven op deze vraag wordt er gebruik gemaakt van twee deelvragen. In deelvraag één beoordeelt de docent of hij Socrative een geschikt evaluatiemiddel vindt, in deelvraag twee beoordeelt de leerling of Socrative een geschikt evaluatiemiddel is.
Om deelvraag één te beantwoorden is er gebruik gemaakt van een formatieve toets die is afgenomen via Socrative. De uitslagen van deze toets zijn gebruikt om antwoord te geven op de eerste deelvraag. Er wordt gekeken of de docent een helder overzicht krijgt van de uitslagen. Vervolgens wordt er gekeken of doormiddel van de uitslagen de docent gerichte feedback aan de leerlingen kan geven.
Om deelvraag twee te beantwoorden wordt er gebruik gemaakt van een enquête en van een interview. Doormiddel van de enquête kunnen de leerlingen aangeven in hoeverre Socrative een geschikt evaluatiemiddel is. Het interview heeft als doel om leerlingen te vragen om hun antwoorden te verklaren.
Er kan worden geconcludeerd dat Socrative zowel voor de docent als voor de leerlingen een geschikt evaluatiemiddel is. De docent krijgt namelijk een goed overzicht van de antwoorden en kan hierdoor heel gericht de leerlingen van feedback voorzien. De leerlingen kunnen door het afnemen van een toets via Socrative meteen zien of antwoorden goed of fout zijn. Deze antwoorden kunnen klassikaal besproken worden waardoor fouten inzichtelijk worden en er gerichte feedback kan plaats vinden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
OpleidingLerarenopleiding Geschiedenis
AfdelingDomein Bewegen en Educatie
PartnerJacobus Fruytier Scholengemeenschap, Rijssen
Datum2015-05-22
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk