De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Weerbaarheid voor brugklassers : door fysieke weerbaarheid de sociale weerbaarheid vergroten

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Weerbaarheid voor brugklassers : door fysieke weerbaarheid de sociale weerbaarheid vergroten

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Binnen de GGZ Noord-Drenthe, kinder- en jeugdzorg ambulant wordt in de laatste week van de zomervakantie van 2009 voor het eerst de module 'brugklasgroep' gegeven voor aanstaande brugklassers die als doel hebben beter te leren functioneren in sociale situaties zodat de kans dat zij gepest worden wordt verkleint. Dit gebeurt doordat het kind kennis maakt met of een herhaling krijgt van een aantal sociale basisvaardigheden, bewust wordt van eigen lichaamssignalen en zijn weerbaarheid vergroot. Deze module bevat (nog) geen fysieke weerbaarheid. Echter blijkt uit deze scriptie dat dit wel van toe-gevoegde waarde voor de module is. In deze scriptie wordt antwoord gegeven op de vraagstelling: Welke zelfverdedigingoefeningen zijn van toegevoegde waarde voor 'de brugklasgroep' van GGZ Noord-Drenthe, kinder- en jeugdzorg ambulant?
In het doel van de module staat dat de kinderen beter leren functioneren in sociale situa-ties. Om dit te bereiken moet de weerbaarheid van deze kinderen vergroot worden. Dit kan door te werken aan je positieve zelfbeeld, te werken aan eigen waarde en het voelen van grenzen en deze niet laten te verschuiven. Deze drie elementen beïnvloeden elkaar.
Door zelfverdediging is de kans groot dat de weerbaarheid en het zelfvertrouwen van het kind toe zal nemen waardoor het kind andere signalen naar de omgeving uit zal zenden en hierdoor de relatie met zijn leeftijdsgenootjes zal verbeteren.
Binnen deze scriptie wordt er vanuit gegaan dat het kind bij het trainen van zelfverde-diging eerst zijn eigen grenzen moet kunnen voelen. Vervolgens leert hij om zijn grens duidelijk maar op een vriendelijke manier aan te geven met de hoop dat de ander stopt. Wanneer de ander wel over de grens van het kind heen blijft gaan heeft het kind geleerd om krachtig te duwen. Op dat moment kan het kind vervolgens beslissen of hij hulp haalt/ wegloopt, de confrontatie aangaat of blijft staan omdat blijkt dat de situatie al gede-esca-leerd is. Het kind zal altijd in de situatie zelf moeten besluiten of hij aan een verbale reac-tie genoeg zal hebben of ook op fysieke wijze zijn grenzen moet aangeven. Hierbij kun je denken aan alleen je hand naar voren uit te steken tot duwen. Het doel van de zelfverde-diging is altijd om de situatie te proberen te de-escaleren.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingHuman Movement & Sports
PartnersGGZ Noord-Drenthe
Jaar2009
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk