Transformatief leren tijdens drama
door spel-ervaringen groeien naar toekomstige wendbare onderwijsprofessionals in het basisonderwijsTransformatief leren tijdens drama
door spel-ervaringen groeien naar toekomstige wendbare onderwijsprofessionals in het basisonderwijsSamenvatting
Dit onderzoek richt zich op de rol van drama in het leerproces van leraren-in-opleiding voor basisonderwijs, met de focus op transformatie. Pabo Avans in Breda streeft ernaar leraren op te leiden die wendbaar zijn voor de toekomst van het onderwijs en, feedback uit het werkveld als onderzoek suggereren echter dat het huidige curriculum herzien zou moeten worden. In het anders vormgeven van een nieuw curriculum kunnen de kunstvakken helpend zijn. Kunst, vooral forumtheater, wordt gebruikt om diepgaand begrip te stimuleren. In dit onderzoek worden er aan de hand van interventies binnen bestaande dramalessen transformatief leren bij studenten bewerkstelligd. De studenten doen ook ervaring op tijdens het werkplekleren. De resultaten tonen aan dat studenten tijdens dramalessen lichamelijke spelervaringen opdoen en groeien in het verwoorden van hun ervaringen, hoewel dansbekwaamheid op stages afneemt. Conclusies wijzen op het potentieel van dramalessen om een transformatief leerproces te stimuleren, hoewel er ruimte is voor verbetering, vooral wat betreft de verbinding met de maatschappij.
Organisatie | Aeres Hogeschool |
Afdeling | Leren en Innoveren |
Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
Avans Hogeschool | |
Datum | 2024-06-07 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |