Een Community of Practice als groeimotor voor professionele ontwikkeling van leerkrachten in basisschool De Buurt
Een Community of Practice als groeimotor voor professionele ontwikkeling van leerkrachten in basisschool De Buurt
Samenvatting
Deze praktijkgerichte thesis onderzoekt hoe thematische Communities of Practice (CoP’s) bijdragen aan professionele ontwikkeling en teamleren binnen basisschool Methodeschool De Buurt. De innovatieambitie richt zich op duurzame leerstructuren die agency, gedeeld leiderschap, reflectie en dialoog versterken, in lijn met hetmens- en maatschappijbeeld van de school. Eén thematische CoP rond ervaringsgericht projectonderwijs ontstaat, groeit en wordt onderzocht binnen een hybride onderzoeksopzet van actieonderzoek en ontwerpgericht onderzoek. De methodemix bestaat uit groepsdialogen, participatieve observaties, documentanalyse en memberchecking. Cyclische reflectie en evaluatie brengen het proces van samenwerken en samen leren in kaart. De thematische analyse, gebaseerd op de CoP-principes van Wenger-Trayner et al. (2014), belicht werkzame elementen en ontwikkelkansen. Thematisch samenwerken in kleine, duidelijk gestructureerdeCoP’s motiveert en verbindt. Reflectieve dialoog vormt het dragend mechanisme. Energiegevers zoals autonomie, bekwaamheid, collegiale steun en kansen voor professionele ontwikkeling bevorderen motivatie en groei (Sancar et al., 2021). Teacher agency, gedeeld leiderschap en team entitativity worden zichtbaar, al blijvenspanningen tussen autonomie en structuur bestaan. Thematische CoP’s versterken teamleren en professionele ontwikkeling via zorgvuldige ontwerpkeuzes, een gefaciliteerd proces en een schoolbrede cadans. Draagvlak ontstaat door gedeelde leerhouding, collectieve ambitie en een cultuur van reflectie en dialoog.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| Methodeschool De Buurt | |
| Datum | 2025-06-19 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























