Motivatie voor brede ontwikkeling bij PABO-studenten in de kleuterstage
studentervaringen over de invloed van regie, begeleiding en competentieMotivatie voor brede ontwikkeling bij PABO-studenten in de kleuterstage
studentervaringen over de invloed van regie, begeleiding en competentieSamenvatting
Onderwerp van dit onderzoek is de wijze waarop tweedejaars voltijdstudenten van de PABO-opleiding aan Iselinge Hogeschool hun autonomie, begeleiding en competentie ervaren en hoe dit samenhangt met hun brede ontwikkeling, gedefinieerd als ontwikkeling in alle vakgebieden. Aanleiding voor het onderzoek is de curriculuminnovatie binnen Iselinge Hogeschool. In dit nieuwe onderwijsmodel werkenstudenten aan themamodules met vakoverstijgende leerdoelen, hetgeen keuzevrijheid biedt maar ook het risico van het vermijden van vakgebieden met zich meebrengt. De dataverzamelingsmethode bestaat uit drie focusgroepen (n=20) waarin ook gebruik is gemaakt van 34 activiteitenformulieren die de mate van brede ontwikkeling zichtbaar maken. De focusgroepen zijn gericht op de motivatie van deelnemers voor hun keuze specifieke vakgebieden resp. uitspraken over hun brede ontwikkeling aan de hand van activiteitenformulieren. Resultaten laten zien dat autonomie wordt gewaardeerd, maar vaak leidt tot het kiezen van vertrouwde of praktische vakken. De mentor is stimulerend bij ruimte voor eigen inbreng, echter beperkend bij het vasthouden aan vaste planning. Competentiegevoel groeit door observatiemogelijkheden, maar ontbreekt bij minder frequent aangeboden vakken, hetgeen vermijdingsgedrag bevordert. Brede ontwikkeling is mogelijk, maar geen vanzelfsprekend gevolg van de huidige structuur. Aanbevolen wordt het activiteitenformulier opleidingsbreed te implementeren, mentoren actiever te betrekken en de koppeling met stagescholen te versterken.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| Iselinge Hogeschool | |
| Datum | 2025-09-07 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |




























