Ontwikkeling van leiderschapsidentiteit
identiteitswerk bij docenten in de bachelor-na-bachelor opleiding van ArteveldehogeschoolOntwikkeling van leiderschapsidentiteit
identiteitswerk bij docenten in de bachelor-na-bachelor opleiding van ArteveldehogeschoolSamenvatting
Dit praktijkonderzoek richt zich op hoe leiderschapsidentiteit van docenten aan de bachelor-na-bachelor opleiding van hogeschool Artevelde wordt blootgelegd en ontwikkeld door spanningsvelden van leiderschap en het proces van identiteitswerk. Het onderzoek is kwalitatief en narratief van aard, met een deductieve opzet waarbij een abductieve houding wordt aangenomen. Het baseert zich op het concept van identiteitswerk (Alvesson, 2010), het leiderschapsidentiteitmodel van Ruijters et al. (2023) en de zeven spanningsvelden van leiderschap (Jordan et al., 2020). Door middel van loopbaannarratieven en reflectieve gesprekken zijn inzichten verzameld over hoe docenten hun leiderschapsidentiteit ontwikkelen en positioneren binnen hun professionele context. Uit de analyse blijkt dat spanningsvelden van leiderschap zoals deskundigheid, macht en besluitvorming een centrale rol spelen in de manier waarop docenten hun leiderschap vormgeven. Identiteitswerk helpt hen om hun rol binnen de organisatie te verkennen, waarbij ze voortdurend balanceren tussen hun persoonlijke waarden en de verwachtingen binnen hun werkomgeving. Dit onderzoek laat zien hoe leiderschapsidentiteit zich niet enkel vormt door formele posities of functies, maar vooral door reflectie en interactie, en hoe docenten hun leiderschap op een bewuste en persoonlijke manier ontwikkelen.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| Artevelde Hogeschool | |
| Datum | 2025-06-09 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























