Leiderschap van binnenuit
de persoonlijke weg naar het creëren van teamontwikkelruimteLeiderschap van binnenuit
de persoonlijke weg naar het creëren van teamontwikkelruimteSamenvatting
Leiderschap in een steeds complexer wordende onderwijswereld vraagt om samenwerking en gedeeld leren binnen teams. Hierdoor verschuift de focus van individugericht naar teamgericht leiderschap. Dit praktijkonderzoek richt zich op de vraag hoe schoolleiders hun leiderschapsrol ervaren en vormgeven wanneer zij bewust inzetten op het versterken van teamontwikkelruimte, met aandacht voor reflectie en dialoog. Het onderzoek maakt gebruik van een interventietraject gebaseerd op intervisie om inzicht te krijgen in leiderschapsovertuigingen en leiderschapshandelingen. De resultaten tonen aan dat intervisie een positieve invloed heeft op zowel de intra- als interpersoonlijke ontwikkeling van schoolleiders. De deelnemers werden zich bewuster van hun eigen sterktes en valkuilen, wat leidde tot meer ondersteunende en doelgerichte handelingen binnen hun teams. Het praktijkonderzoek suggereert dat het creëren van ruimte voor reflectie en dialoog binnen het leiderschap effectief bijdraagt aan het creëren van teamontwikkelruimte. Daarom wordt aanbevolen om zowel op macro- als mesoniveau in professionaliseringstrajecten voor zowel startende als ervaren schoolleiders expliciet ruimte te bieden voor intervisie als structurele vorm van professionele ontwikkeling.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| DHOS Brugge | |
| Datum | 2025-06-01 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























