Price transmission in the Dutch dairy supply chain
creating insights within price transmission from dairy processing companies in the NetherlandsPrice transmission in the Dutch dairy supply chain
creating insights within price transmission from dairy processing companies in the NetherlandsSamenvatting
Het onderzoek analyseert hoe stijgingen en dalingen van de uitbetaalde melkprijs van FrieslandCampina en Arla (2022-2024) worden doorgegeven aan de consumentenprijs van consumptiemelk in Nederlandse supermarkten. Aan de hand van vier geïdentificeerde “price shocks” toont de studie een asymmetrische verticale prijstransmissie: prijsstijgingen bij de producent worden sneller en vollediger doorberekend dan prijsdalingen. Hierdoor nemen supermarkten tijdens dalingen extra marge; de mark-up steeg in 2023 tot ruim 70 %. Verder blijkt dat private-label melkprijzen sterker reageren op melkprijsdalingen dan branded producten, wat de prijskloof tussen beide segmenten vergrootte.

| Organisatie | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| Datum | 2025-06-10 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























