De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Price transmission in the Dutch dairy supply chain

creating insights within price transmission from dairy processing companies in the Netherlands

Open access

Price transmission in the Dutch dairy supply chain

creating insights within price transmission from dairy processing companies in the Netherlands

Open access

Samenvatting

Het onderzoek analyseert hoe stijgingen en dalingen van de uitbetaalde melkprijs van Friesland­Campina en Arla (2022-2024) worden doorgegeven aan de consumentenprijs van consumptiemelk in Nederlandse supermarkten. Aan de hand van vier geïdentificeerde “price shocks” toont de studie een asymmetrische verticale prijstransmissie: prijs­stijgingen bij de producent worden sneller en vollediger doorberekend dan prijsdalingen. Hierdoor nemen supermarkten tijdens dalingen extra marge; de mark-up steeg in 2023 tot ruim 70 %. Verder blijkt dat private-label melkprijzen sterker reageren op melkprijs­dalingen dan branded producten, wat de prijs­kloof tussen beide segmenten vergrootte.

Organisatie
PartnerAeres Hogeschool Wageningen
Datum2025-06-10
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk