De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

De customer journey van een Nederlandse melkveehouder

de zoektocht naar een nieuwe melkafnemer : een kwalitatief onderzoek naar behoeften en optimalisatiemogelijkheden in het overstapproces

Open access

De customer journey van een Nederlandse melkveehouder

de zoektocht naar een nieuwe melkafnemer : een kwalitatief onderzoek naar behoeften en optimalisatiemogelijkheden in het overstapproces

Open access

Samenvatting

Dit onderzoek brengt de customer journey van Nederlandse melkveehouders in kaart die op zoek zijn naar een nieuwe melkafnemer en onderzoekt hoe zuivelondernemingen dit traject kunnen optimaliseren. Op basis van interviews met recent overgestapte melkveehouders zijn acht fasen onderscheiden: behoefte, zoeken, vergelijken, selecteren, leveren, gebruiken, onderhouden en heroverwegen. Prijsniveau, transparantie, vertrouwen en persoonlijke relatie blijken cruciale keuzefactoren. Knelpunten liggen vooral in gebrekkige informatievoorziening en beperkte interactie tijdens de oriëntatie- en vergelijkingsfase. Aanbevolen wordt om eerder en gerichter in te spelen op informatiebehoeften, proactief relatiebeheer toe te passen en flexibele prijs- en contractvormen te bieden zodat overstappen minder drempels kent en langdurige samenwerking wordt bevorderd.

Organisatie
Afdeling
PartnerAeres Hogeschool Dronten
Datum2025-08-11
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk