De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De mindset en motivatie van kinderen tijdens de voetbaltraining : "hard work beats talent when talent doesn't work hard"

Open access

De mindset en motivatie van kinderen tijdens de voetbaltraining : "hard work beats talent when talent doesn't work hard"

Open access

Samenvatting

De mindset en de vorm van motivatie hebben invloed op de mate dat iemand deelneemt aan een sport. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat een groeimindset voor hogere inspanningen en betere prestaties kan zorgen (Dweck, 2015). De mate waarin de mindset invloed kan hebben op de motivatie om deel te nemen aan een sport, is nog weinig over bekend. Het onderzoeksdoel was het vaststellen of er een verschil in motivatie ontstaat bij kinderen met de leeftijd van 10 tot en met 13 jaar, nadat zij lessen/ trainingen hebben gekregen van een docent met een groeimindset. Om deze afhankelijke variabalen te meten is er gebruikt gemaakt van twee meetmomenten, de begin- en eindmeting. Een meting bestond uit een motivatie-vragenlijst (BREQ-II) en een mindset-vragenlijst. De totaalscores zijn na beide metingen berekend met de paired t-test voor beide vragenlijsten. De gemiddelde motivatiescore voor voetbal van de beginmeting was 44,80 (SD= 13,56) en voor de eindmeting 53,29 (SD= 9,19). Het verschil in de gemiddelde motivatiescore was wel significant (t=-5,671 (55) ; p = <0,001). Hieruit werd geconcludeerd dat de mate van motivatie voor voetbal na de groeimindset-lessen significant is verhoogd. Om een verschil in de mate van de twee mindsets tussen de begin- en eindmeting te meten, is er opnieuw gebruik gemaakt van de paired t-test. De gemiddelde score voor de statische mindset was 14,49 (SD=2,94) voor de beginmeting en 11,45 (SD=2,14) voor de eindmeting. Er is een negatief verschil en dit was wel significant (t= 6,836 (55) ; p= <0,001). De gemiddelde score voor de groeimindset was 24,67 (SD=2,76) voor de beginmeting en 26,18 (SD=1,76) voor de eindmeting. Er is een positief verschil en dit was wel significant (t= -3,673 (55) ; p= 0,001). Er kan geconcludeerd worden dat er een positief verschil in motivatie voor voetbal ontstaat nadat er lessen worden gegeven via de groeimindset-theorie. Uit de resultaten blijkt dat naar mate trainers van sportverenigingen feedback geven die gericht is op de inspanning die iemand levert en daardoor de groeimindset oproept, er meer (intrinsieke) motivatie voor voetbal kan ontstaan.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAcademie voor Lichamelijke Opvoeding
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2017
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk