De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Verschuivende beelden

lerarenopleiders en de hobbelige weg van nascholing naar professionalisering

Beperkte toegang

Verschuivende beelden

lerarenopleiders en de hobbelige weg van nascholing naar professionalisering

Beperkte toegang

Samenvatting

Professionalisering van leraren is naar ons oordeel een essentieel onderdeel van lerarenopleiding, deels omdat het om een doorlopende ontwikkelingslijn gaat die niet stopt bij het behalen van het diploma, deels omdat professionalisering van zittende leraren een feedbackfunctie voor de initiële opleiding vervult. Maar dat is, zoals de nu volgende geschiedenis laat zien, zeker geen vanzelfsprekende zaak. In dit hoofdstuk schetsen we hoe de visie op de ontwikkeling van leraren na afloop van de initiële lerarenopleiding verschoof van nascholing naar professionalisering en hoe de rol van de lerarenopleiders en lerarenopleiding verschoof van een sleutelrol naar de zijlijn, en inmiddels langzaam richting die van partner. Of die ontwikkeling doorzet, zal voor een niet gering deel afhangen van de mate waarin lerarenopleiders professionalisering zien als een integraal onderdeel van hun werk.

OrganisatieHogeschool van Amsterdam
Gepubliceerd inVijftig jaar leraren opleiden Pagina's: 317-330
Datum2021-11
TypeBoekdeel
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk