De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Open access

Open access

Samenvatting

Clarke & Hollingsworth's Interconnected Model for Professional Growth als framework voor onderzoek naar docentontwikkeling.In hun Interconnected Model of Professional Growth (IMPG, figuur 1 ) theoretiseren Clarke en Hollingsworth (2002) hoe docentontwikkeling vorm krijgt. Ze identificeren vier domeinen waar ontwikkeling plaats kan vinden. Het persoonlijke domein (kennis en beliefs); het praktijkdomein (experimenteren); het domein van consequenties (reacties van anderen); en het externe domein (informatiebronnen). Het model is non-lineair: verandering kan in ieder domein beginnen en domeinen kunnen elkaar beïnvloeden door reflection en enactment. Het is gebleken dat het model bruikbaar is voor het analyseren en begrijpen van docentontwikkeling (Justi & van Driel, 2006). Papers in dit symposium onderzoeken docentontwikkeling in verschillende contexten op het hbo en de universiteit, zoals formele programma's gericht op startende of meer ervaren docenten, alsook infomeel leren, en gebruiken het IMPG daarbij als theoretische basis. Tijdens het symposium bespreken we de bruikbaarheid van het model voor al deze contexten en hoe het gebruik van het model kan bijdragen aan verdere theorievorming .

Toon meer
Organisatie
Datum2025-06-04
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk