21ste eeuwse vaardigheden bij leerlingen laten ontwikkelen aan de hand van een moreel beraad
21ste eeuwse vaardigheden bij leerlingen laten ontwikkelen aan de hand van een moreel beraad
Samenvatting
Het onderzoek beschrijft de mate waarop de 21ste eeuwse vaardigheden ontwikkeld worden bij leerlingen in groep acht aan de hand van een moreel beraad. Het moreel beraad wordt ingezet aan de hand van morele dilemma’s. Situaties waarin de juiste keuze maken lastig is. De 21ste eeuwse vaardigheden dienen hierbij als de middelen om de leerlingen te helpen tot een oplossing voor de situatie te komen. Zo communiceren de leerlingen, werken ze samen, reguleren ze de taken en handelingen die nodig zijn, denken ze kritisch na over een eventuele oplossing van een probleem (probleemoplossend denken). De leerlingen komen in aanraking met levensechte situaties en handelen op een manier waarop ze in het dagelijks leven zouden handelen
en volgens hen denken dat juist is.
Organisatie | NHL Stenden Hogeschool |
Opleiding | Academische Pabo |
Afdeling | Academie Primair Onderwijs |
Partner | NHL Stenden te Leeuwarden |
Datum | 2024-04-18 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |