Woordenschat en muziek
Hoe kun je muziek- en woordenschat - onderwijs combineren?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Woordenschat en muziek
Hoe kun je muziek- en woordenschat - onderwijs combineren?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In groep 1 en 2 op OBS de Onze wordt vaak gewerkt aan het vergroten van de woordenschat, maar zonder het gewenste resultaat. Er kan volgens de leerkrachten niet meer aan de woordenschat worden gewerkt, omdat het programma al zo vol zit. De woorden worden vaak passief gekend en niet actief. Al snel werd duidelijk dat woordenschat en muziek een mooie combinatie is, omdat blijkt dat het concentratievermogen wordt verhoogt wanneer je de luistervaardigheid traint. Door te leren luisteren kunnen de kinderen overbodige informatie beter filteren. Dit is één van de vele redenen om muziek en woordenschat met elkaar te koppelen.
Om deze reden is er een model ontwikkeld dat ervoor zorgt dat muziek en woordenschat met elkaar kan worden gecombineerd. De viertakt en vijf domeinen van muziek vormen de basis van dit model.

Organisatie | NHL Stenden Hogeschool |
Opleiding | Opleiding tot Leraar Basisonderwijs |
Afdeling | Academie Primair Onderwijs |
Datum | 2014-08-01 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |