De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Samen schrijven om te leren

Een kwalitatief onderzoek naar interactie en kennisconstructie tijdens een gezamenlijke schrijftaak

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samen schrijven om te leren

Een kwalitatief onderzoek naar interactie en kennisconstructie tijdens een gezamenlijke schrijftaak

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dat schrijven om te leren (writing to learn) positieve resultaten laat zien met betrekking tot de taalontwikkeling en kennisconstructie van leerlingen, is bekend uit wetenschappelijk onderzoek. In dit onderzoek heb ik gekeken naar interactie tijdens het samen schrijven om te leren van leerlingen in het primair onderwijs. De scholen die ik heb onderzocht, zijn als projectschool verbonden aan het Lectoraat Taalgebruik & Leren van de NHL Hogeschool Leeuwarden. In dit kwalitatieve onderzoek in het kader van mijn afstuderen van de opleiding tot leerkracht basisonderwijs (Pabo) observeer en analyseer ik beeldmateriaal uit het veld. Hierbij heb ik gekeken naar de interactie van kinderen tijdens het samenwerken aan schrijftaken in de midden- en bovenbouw.
Ik kijk in dit onderzoek naar de kenmerken van interactie rond een gezamenlijke schrijftaak en in hoeverre daarbij sprake is van gezamenlijke kennisconstructie. Daarbij zoom ik in op de inhoud van de interactie en de invloed van de leerkracht op de interactie. Ik bekijk de functie van het voorlezen wat er is opgeschreven voor het schrijven. Ten slotte heb ik onderzocht waarom samen schrijven leerzamer kan zijn dan alleen schrijven

Toon meer
OrganisatieNHL Stenden Hogeschool
OpleidingOpleiding tot Leraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Primair Onderwijs
LectoraatLectoraat Taalgebruik & Leren
Datum2013-09-17
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk