De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De weg kwijt?!

Het ontwerp van een online zelfserviceportaal voor studenten, binnen de dienstverlening van decanen.

Open access

De weg kwijt?!

Het ontwerp van een online zelfserviceportaal voor studenten, binnen de dienstverlening van decanen.

Open access

Samenvatting

De vraag naar begeleiding vanuit studenten blijft toenemen, voor de dienstverlening van decanen en psychologen. Dit komt door het groeiende aantal studenten op het hbo en de effecten van de maatregelen rondom Covid-19. Door het opzetten van een online zelfserviceportaal, wil het Saxion tegemoet kunnen komen aan deze begeleidingsbehoefte. Dit betekent dat studenten zichzelf gaan helpen met het beantwoorden van hun vragen, binnen een online omgeving. Dit onderzoek heeft als doel om een ontwerp op te leveren, voor de inrichting van het online zelfserviceportaal binnen de dienstverlening van decanen. Dit onderzoek bestaat uit twee rondes. In de eerste ronde is er kwalitatief onderzoek uitgevoerd, onder de decanen van Saxion. Aan de hand van interviews zijn er criteria opgehaald, voor de inrichting van het portaal. Er is vanuit het eerste onderzoek naar voren gekomen dat de decanen drie aspecten het meest belangrijk vinden: het geven van online informatie, het verwijzen naar andere online informatie en het actief verwijzen naar een afspraak met een decaan. De decanen benadrukken hierbij dat er binnen het portaal verwezen moet worden naar het online maken van een afspraak (middels een boekingssysteem). Alle criteria en de inhoudelijke aspecten zijn verzameld in een overzicht. Vanuit hier is er middels Microsoft PowerPoint een eerste versie van het portaal ontworpen. In de tweede onderzoeksronde is het conceptontwerp van het online zelfserviceportaal voorgelegd aan studenten. Aan de hand van een kwalitatief onderzoek in de vorm van een groepsinterview, is er feedback verzameld. De studenten vonden het portaal overzichtelijk, maar ze hadden nog wel een aantal kanttekeningen. Zo miste er een verwijzing naar hulp bij mentale problemen in het portaal. Verder zorgde het woord ‘boekingspagina’ voor verwarring, bij het online maken van een afspraak. Ook bleek de term ‘financiën meer duidelijkheid aan te geven, dan het woord ‘geldzaken’. De feedback van de studenten is verwerkt in het portaal, waarna de definitieve versie ontstaan is.

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingHuman Resource Management
Datum2021-11-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk