De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het is weer knikkertijd

Werken met de methode Kids' Skills tijdens het buitenspelen bij een kind met PDD-NOS

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het is weer knikkertijd

Werken met de methode Kids' Skills tijdens het buitenspelen bij een kind met PDD-NOS

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

"In dit meesterstuk probeer ik antwoord te krijgen op de vraag:
Hoe kan ik met Kids Skills bij Seth een positieve wending aanbrengen in het storende gedrag tijdens het buitenspelen?
Met hulp van dit onderzoek wilde ik antwoord krijgen op de vraag wat het van mij vroeg om, met hulp van de methode Kids' Skills, een verandering te verkrijgen in het gedrag van een kind met PDD-NOS tijdens het buitenspelen. Ik heb me deze vraag gesteld, omdat ik merkte dat ik in de praktijk steeds minder grip kreeg op het probleem. Het kostte me ook steeds meer lestijd om de problemen op te lossen. Ik was steeds bezig de problemen op te lossen, maar merkte dat het geen langdurig en bevredigend resultaat gaf. Door literatuur te bestuderen over de sociale ontwikkeling van kinderen met PDD-NOS, wilde ik onderzoeken welke problemen kinderen met PDD-NOS kunnen hebben in de communicatie met anderen en kon ik meer begrip tonen voor zijn gedrag dat voort kan komen vanuit PDD-NOS problematiek.
Ik heb met hulp van video-opnames zelf het gedrag beoordeeld en met ouders besproken of ze het gedrag herkennen. Ik heb in een gesprek met het kind gevraagd of hij storend gedrag bij zichzelf herkende en hoe we hier verandering in konden brengen.
Om het gedrag te veranderen heb ik gewerkt met de methode Kids' Skills. Dit is een methode die gebaseerd is op de oplossingsgerichte benadering. Ik heb me verdiept in de methode en een cursus gevolgd om me goed voor te bereiden. De methode maak gebruik van oplossingsgerichte vraaggesprekken. Ik heb literatuur bestudeerd om me te verdiepen in de vragen die bij deze gesprekken aansluiten.
Om de beginsituatie vast te stellen heb ik collega's gevraag het gedrag te beoordelen tijdens het buitenspelen met hulp van vragenlijst en deze vragenlijsten hebben zij ook aan het einde van het onderzoek ingevuld. Op deze manier heb ik gekeken of collega's veranderingen waar hadden genomen. Het resultaat van dit deel van het onderzoek was positief. Collega's hebben een positieve verandering van het gedrag waargenomen tijdens het buitenspelen.
"

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2011
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk