Wij = meer dan 1
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Wij = meer dan 1
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Veel leerlingen in deze groep hebben moeite met het kiezen van de juiste oplossingsstrategie bij contextsommen. Naar aanleiding van deze probleemstelling is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Ik onderzoek of het inzetten van coöperatief leren, binnen mijn groep 7/8, kan leiden tot hogere opbrengsten bij de toetsen van contextsommen. Om deze vraag te beantwoorden zijn deelvragen opgesteld. Deze vragen zijn vanuit de theorie of vanuit de praktijk beantwoord. De vraag of coöperatief leren de opbrengsten van contextsommen kunnen verhogen is mijn aandachtspunt geweest tijdens het proces van het onderzoek. Door middel van een literatuurstudie in hoofdstuk 2 zijn de begrippen coöperatief leren en contextsommen helder geworden. Ook de samenwerkingsvaardigheden van leerlingen bleken relevant te zijn voor dit onderzoek. De uitleg van coöperatief leren in boeken van Kagan (1999 en 2007) en Förrer (2008) hebben een belangrijke rol ingenomen tijdens de literatuurstudie. Dit praktijkonderzoek is in de vorm van een actieonderzoek uitgevoerd. Er is sprake van een onderzoeksdeel en een handelingsdeel. Het is gericht op verandering en ontwikkeling van mijn professioneel handelen in de groep. Ik kan stellen dat alle leerlingen in groep 7/8 profijt hebben van coöperatief leren. Geen leerling scoort bij contextsommen slechter bij de nameting dan bij de nulmeting. Opvallend in de conclusie is dat 'zwakkere' rekenaars meer leerrendement hebben ondervonden dan de 'sterkere' rekenaars. Ook zijn er toevallige conclusies vermeld, zoals de positieve ontwikkeling op sociaal emotioneel gebied.

Organisatie | Fontys Hogescholen |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2012 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |