Leer kinderen leren!
Een onderzoek naar de begeleiding van het ontwikkelen van metacognitieve leerstrategieën binnen het zelfregulerend leren bij leerlingen in groep 4 t/m 8Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Leer kinderen leren!
Een onderzoek naar de begeleiding van het ontwikkelen van metacognitieve leerstrategieën binnen het zelfregulerend leren bij leerlingen in groep 4 t/m 8Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onderzoek naar de manier waarop de leerkrachten van de groepen 4 t/m 8 binnen het zelfregulerend leren de leerlingen tijdens een rekenles kunnen begeleiden bij de ontwikkeling van metacognitieve leerstrategieën.
Na uitvoering van het ontwerp lijken leerkrachten bewust bezig te zijn met het aanleren van metacognitieve kennis bij leerlingen. Het DI-model in combinatie met de coöperatieve structuren blijken goede handvatten te geven aan de leerkrachten om het ontwikkelen van metacognitie vorm te geven in het onderwijs. De pictogrammen geven houvast, zowel aan de leerkrachten als de leerlingen. Leerkrachten merken dat leerlingen, bij veel herhaling, bewuster gaan nadenken over hun eigen leren.
Organisatie | Hogeschool KPZ |
Opleiding | Lerarenopleiding Basisonderwijs |
Datum | 2016-09-28 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |