De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

In je kracht als leerkracht

Praktijkgericht onderzoek naar competentieontwikkeling bij leerkrachten door oplossingsgericht coach

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

In je kracht als leerkracht

Praktijkgericht onderzoek naar competentieontwikkeling bij leerkrachten door oplossingsgericht coach

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In de dagelijkse praktijk ervoeren mijn collega’s een handelingsverlegenheid in het motiveren van de leerlingen tijdens begrijpend lezen. Veel leerlingen vonden begrijpend lezen saai en weinig uitdagend en het maakte er de lessen voor de leerkracht niet leuker op. Dit was ook merkbaar aan de leeropbrengsten. Ik ben als leescoach op zoek gegaan naar een manier om de leerkrachten en de leerlingen te motiveren voor begrijpend lezen. Gedurende het onderzoek hebben de leerkrachten zicht gekregen op hun instructievaardigheden tijdens begrijpend lezen. Door middel van oplossingsgerichte gesprekken en een eigen gekozen leerdoel hebben ze gewerkt aan competentieontwikkeling. Aan het einde van het onderzoek is het (zelf)bewustzijn bij de leerkrachten vergroot waardoor zij zichzelf verder kunnen professionaliseren om een hogere kwaliteit van onderwijs te kunnen bieden. De gegevens van het onderzoek tonen aan dat de professionalisering van de leerkrachten invloed heeft op de motivatie en de didactische ontwikkeling van de leerlingen. Door middel van oplossingsgericht coachen kan de leescoach een verandering teweeg brengen in de houding van de leerkrachten waardoor zij de nodige vaardigheden verder kunnen ontwikkelen

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Hogescholen
Jaar2014
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk