De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'Ik (h)erkende je (nog) niet':Over hoogbegaafde onderpresteerders.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

'Ik (h)erkende je (nog) niet':Over hoogbegaafde onderpresteerders.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit praktijkonderzoek was gericht op het "opsporen' van onderpresterende leerlingen die in potentie hoogbegaafd zijn in samenhang met het wel of niet hebben van een voor hen (adequaat) handelingsplan. Belangrijk uitgangspunt bij dit onderzoek was dat er voornamelijk gekeken werd naar gedragskenmerken en/of eigenschappen en pas in het laatste stadium (en alleen indien nodig) naar de resultaten van methode of niet-methode gebonden toetsen. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van drie kijkwijzers.
Een tweede doel was om door literatuurstudie de risicofactoren in kaart te brengen wat betreft de relatie tussen hoogbegaafdheid en cognitie en de relatie tussen hoogbegaafdheid en sociaal emotionele ontwikkeling.
Een afgeleide van dit praktijkonderzoek is een inventarisatie van potentiële curatieve interventies aangaande hoogbegaafde onderpresteerders en het doen van aanbevelingen ten aanzien van preventieve beleidsmaatregelen.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk