'Op weg......'
werkbare oplossingsgerichte elementen bij kinderen met ASSWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
'Op weg......'
werkbare oplossingsgerichte elementen bij kinderen met ASSWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De leerlingen in mijn klas (groep 7/8 op een cluster 4-basisschool)kiezen vaak een inefficiente wijze om een probleem op te lossen. Door de leerlingen uit te nodigen in gesprek te gaan met mij, heb ik onderzocht welke elementen binnen het oplossingsgericht werken, stimulerend werken. Duidelijk wordt dat een gerichte vraagstelling, afgestemd op die ene leerling in die ene situatie, leerlingen verder helpt in hun zelfstandigheidsontwikkeling. Kennis van de ASS-problematiek en OGW zijn daarbij essentieel. Door het stellen van doelstellende en verduidelijkingvragen is het voor de meeste leerlingen mogelijk te komen tot een gewenste situatie waarbij hun eigen gedrag centraal staat. In de meeste gesprekken werden de problemen door de leerling zelf met succes opgelost.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |