Zelf sturing geven aan het leerproces!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Zelf sturing geven aan het leerproces!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het doel van dit onderzoek is om inzichten te krijgen op welke wijze docenten zelfsturing van leerlingen kunnen bevorderen. Docenten ervaren dat de intrinsieke motivatie van leerlingen minder wordt als er veel docentgestuurd les wordt gegeven. Ze hebben baat bij strategieën die helpen om zelfsturing te bevorderen, waarbij het leerproces van de leerling centraal komt te staan. In kindgesprekken komt het leerproces aan bod waarbij men de doelen gaat bespreken. De veranderende docentrol is hierbij noodzakelijk om aan die behoefte te kunnen voldoen. Daarnaast hebben docenten meer inzicht nodig in de leer- en einddoelen van een groep om de leerlingen te kunnen voorzien van het juiste onderwijs. Door dit in teamverband gezamenlijk op te pakken leidt dit tot de gewenste effecten om het leren van de leerling voorop te stellen.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leren en Innoveren (Professional Master) |
Afdeling | Fontys Hogeschool Kind en Educatie |
Datum | 2019-05-01 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |