De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Samenvatting
In dit meesterstuk probeer ik een antwoord op de volgende vraag te krijgen:
Hoe kan ik door oplossingsgerichte gesprekken te voeren met een patiënt met een Autistisch Spectrum Stoornis (ASS) en Pervasive Developmental Disorder, Not Otherwise Specified (PDD-NOS), het douche ritueel in de ochtenden goed laten verlopen?

Met behulp van dit onderzoek wilde ik er achter komen welke vaardigheden ik nodig heb om oplossingsgerichte gesprekken te kunnen voeren met een patiënt met ASS en PDD-NOS.
Tot deze vraagstelling kwam ik, omdat ik steeds meer inzicht kreeg in mijn praktijksituatie waar ik vaak probleemgericht denkend bezig ben in plaats van oplossingsgericht. Deze denkwijze wilde ik graag veranderen, omdat ik als begeleider van een man van 31 jaar met ASS en PDD-NOS, er veel meer baat bij heb om oplossingsgericht te denken dan probleemgericht. Uit mijn onderzoeksvraag zijn deelvragen ontstaan:
Ik wilde meer weten over ASS en PDD-NOS, hoe je mensen met ASS en PDD-NOS die in de puberfase zit, aanspreekt. Daarvoor heb ik de literatuur bestudeerd. De oplossingsgerichte gespreksvoering wordt verder uitgewerkt zodat ik duidelijke handvatten heb om aan het praktijkonderzoek te beginnen.
Ik voer de gesprekken met R., mijn cliënt met ASS en PDD-NOS (verder aangeduid met R.). Deze gesprekken worden opgenomen, zodat mijn duocollega en ik deze gesprekken kunnen analyseren. Het analyseschema is ontstaan doordat ik allerlei belangrijke items van ASS en PDD-NOS en oplossingsgerichte gesprekken uit de literatuur heb gehaald.

Het analyseschema is in twee categorieën verdeeld:
• de oplossingsgerichte gespreksvoering;
• de gesprekken met R.

De data (gegevens) worden verzameld en de gesprekken worden met behulp van het analyseschema door mijn duocollega en mijzelf geanalyseerd. De verschillen en overeenkomsten van onze bevindingen worden aangegeven waardoor ik mijn data kan interpreteren en duidelijk krijg hoe ik oplossingsgerichte gesprekken kan voeren
met R. Dit is een kwalitatief onderzoek dus alles is beschrijvend.
De data heb ik nodig om te kijken of ik over de vaardigheden beschik om met R.
oplossingsgerichte gesprekken te voeren. Door de interpretaties van mijn data en de conclusies, kom ik tot zelfreflectie.
De oplossingen die R. tijdens de gesprekken heeft aangedragen, gebruik ik bij het opstellen van een handelingsplan voor het probleem van R.: het douche ritueel in de ochtenden goed laten verlopen.
Het gehele onderzoek wordt door mij bediscussieerd. In deze discussie geef ik aan of het onderzoek dat heeft gebracht wat ik me wenste.

Mijn meesterstuk heet: 'leider worden over jezelf'. Je wordt 'leider over jezelf' wanneer je in je eigen kracht staat. Oplossingsgerichte gesprekken en oplossingsgericht werken gaan uit van de kracht van een ieder en daarom vind ik deze techniek zeer waardevol.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk