Verhoging van de autonome motivatie door gebruik te maken van de talenten en interesses van de leerlingen
Door gebruik te maken van de principes van de meervoudige intelligentieWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Verhoging van de autonome motivatie door gebruik te maken van de talenten en interesses van de leerlingen
Door gebruik te maken van de principes van de meervoudige intelligentieWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In het onderwijsverslag 2012/2013 wordt beschreven dat leerlingen slecht gemotiveerd zijn en weinig plezier hebben in leren (Roeters, 2014). De leerlingen moeten uitgedaagd worden om gemotiveerd te blijven. Het gebruik van activerende werkvormen is een goede manier om de leerlingen gemotiveerd te houden. Het gemis van de motivatie bij de leerlingen was ook de aanleiding voor dit onderzoek. Zo ook in mijn groep 8 bij het vak spelling lieten de meeste leerlingen extrinsieke motivatie zien. Mijn onderzoek richt zich op het verhogen van de motivatie bij de leerlingen. Vanuit de bestudeerde literatuur kwam ik erachter dat het inzetten van de talenten en interesses van de leerling motivatieverhogend werkt (Nelis & van Sark, 2015). Een middel om de talenten en interesses van de leerlingen aan te boren is het inzetten en werken met meervoudige intelligentie (Gardner, 1983). Vanuit de kernbegrippen motivatie, meervoudige intelligentie en talenten en interesses ben ik tot de volgende onderzoeksvraag gekomen: Welke aanpassingen, gebaseerd op de invloeden van de meervoudige intelligentie, kan ik ontwikkelen bij de verwerking van de spellinglessen in groep 8 zodat de autonome motivatie met betrekking tot het inzetten van de talenten en interesses wordt verhoogd? De ontworpen interventies op het verbeteren van het spellingonderwijs hebben geresulteerd voor een positieve verschuiving van de motivatie bij de leerlingen in groep 8 in hun zelfregulatiestijl. Dit mooie resultaat heeft ertoe geleid dat komend schooljaar nog 3 groepen zullen starten met het verwerken van de leerstof met verschillende opdrachten gericht op de invloeden van de meervoudige intelligentie
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Special Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Partner | Fontys Hogescholen |
Jaar | 2016 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |