Een instrument om een leernetwerk te typeren
Een instrument om een leernetwerk te typeren
Samenvatting
Het leren van ervaren leraren, aanstaande leraren, lerarenopleiders en beginnende leraren krijgt steeds vaker vorm door middel van leergemeenschappen of leernetwerken. Uit de literatuur over professionele ontwikkeling van (aanstaande) leraren blijkt dat het samen leren een betekenisvolle en productieve aanpak is. In de praktijk merken we dat voor deze vorm van leren steeds weer een andere benaming wordt gekozen. We komen termen tegen als vakdidactische netwerken, professionele leergemeenschappen of docent-ontwikkelteams. Hoewel een poging om deze verschillende vormen van leren in netwerken te definiëren zeker zinvol is, hebben wij ervoor gekozen te zoeken naar dimensies waarop vormen van netwerkleren gekarakteriseerd kunnen worden. We zijn gekomen tot tien mogelijke dimensies. Deze dimensies kunnen door groepen (aanstaande) leraren gebruikt worden om het netwerk waarin zij deelnemen te karakteriseren. Dit instrument willen we in de sessie presenteren als nieuw idee om in de opleidingspraktijk te gebruiken. De deelnemers gaan hiermee aan het werk om ten slotte in discussie te gaan over zowel de dimensies als de bruikbaarheid van het instrument.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Lerarenopleiding Tilburg |
Lectoraat | Lectoraat Meesterschap |
Lectoraat Bètadidaktiek | |
Lectoraat Vakdidaktiek van de gammavakken | |
Lectoraat Professionalisering van leraren en lerarenopleiders | |
Jaar | 2016 |
Type | Conferentiebijdrage |
Taal | Nederlands |