Hoe bereik je als podcastmaker een jonge doelgroep?
Hoe bereik je als podcastmaker een jonge doelgroep?
Samenvatting
Podcastmakers krijgen door middel van dit onderzoek een helder beeld waar een jongerenpodcast aan moet voldoen – op het gebied van onderwerp, format, lengte, interactie en promotie. Met deze informatie kan hun podcast beter aansluiten bij hun beoogde doelgroep, waardoor hun publiek – dat in de toekomst verwacht meer podcasts te luisteren – geënthousiasmeerd wordt om te luisteren. Dit motiveert podcastmakers vervolgens om betere podcasts te maken en hun bereik te vergroten.
In het eerste hoofdstuk komen de behoeftes van jongeren op het gebied van podcasts aan bod. Er wordt, aan de hand van mijn enquête voor 3FM Tussenuur, een selectie gegeven aan onderwerpen waar jongeren in zijn geïnteresseerd. Ook bespreek ik, op basis van onderzoek van de BBC, podcastformats die aansluiten bij hun interesses en behoeftes, zoals beschreven in het boek De toekomst van het nieuws.
In hoofdstuk twee staat de vraag centraal hoe de lengte van een podcast kan bijdragen aan het bereiken van een jonge doelgroep. Voor het beantwoorden van deze vraag, kijk ik onder andere naar het boek De podcastprofessor, de AudiMonitor van Stichting Nationaal Luisteronderzoek en statistieken van onderzoeksinstituut Edison Research en audiostreamingsbedrijf Triton Digital over de gemiddelde voltooiingspercentages en luistersessies per podcastaflevering, een onderzoek van podcastservicebedrijf Pacific Content over de gemiddelde duur van een podcastaflevering, het eerste grote verkennend podcast-onderzoek naar Nederlands podcastgebruik over onder andere de bezigheid van podcastluisteraars, data van het Statistic Brain Research Institute over de spanningsboog van Generatie Z, het fenomeen microcast en conclusies over de ideale podcastlengte volgens jongeren zelf, op basis van het Jongerenonderzoek 2019 van MediaTest en Wayne Parker Kent, een peiling van Stemmingmakers – het jongerenpanel van Scholieren.com – en mijn eigen enquête.
In hoofdstuk drie staat de vraag centraal hoe je als podcastmaker interactie kunt creëren met een jonge doelgroep en hoe luisteraars inspraak kunnen hebben in je podcast. Ook sta ik stil bij de voor- en nadelen van interactie. Voor het beantwoorden van deze deelvraag, maak ik onder andere gebruik van Nederlandse podcastluisteraars: Van Audiobehang tot Zuurstoftank, onderzoek van het Center for Media Engagement van de Universiteit van Texas en een masterscriptie van de Universiteit van Utrecht over publieksparticipatie bij podcasts.
In het laatste hoofdstuk bespreek ik, aan de hand van de peiling van Stemmingmakers, het Jongerenonderzoek 2019, onderzoeken naar het internet- en socialmediagebruik onder verschillende generaties Nederlanders, het boek Podcasten voor Dummies en tips van een aantal marktetingwebsites en podcastplatforms, hoe je een podcast het beste kunt promoten, om op die manier een jonge doelgroep te bereiken.
In ieder hoofdstuk komen drie podcastmakers – Maaike Kooijman (MENTALIG), David Weel (Studententijd) en Daniël van de Poppe (Polititia) – aan het woord, om hun visie te delen en te vertellen over hun werkwijze.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Journalistiek |
Afdeling | Fontys Journalistiek |
Partner | Fontys Hogeschool Journalistiek |
Datum | 2021-01-01 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |