De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

"Spelend leren met peuters":

Hoe stimuleer je de taalontwikkeling van peuters?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

"Spelend leren met peuters":

Hoe stimuleer je de taalontwikkeling van peuters?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

'De kinderopvang is in beweging!



Op maandag 10 januari 2011 heb ik de deuren van mijn kinderopvang, De Springplank, geopend. In de dagopvang werk ik met driejarige peuters. Ik besef mij dat ik minder af weet van de ontwikkeling van peuters. Hoe stimuleer je de ontwikkeling van peuters? Tijdens het werken met kleuters heb ik veel aandacht besteed aan de taalontwikkeling. Ik weet welke hoe ik de taalontwikkeling kan stimuleren en welke activiteiten kleuters aanspreken. Met deze kennis wil ik een doorgaande lijn ontwikkelen van peuter naar kleuter (groep 1). Ik wil een kwalitatief, goede kinderopvang bieden waar aandacht besteed wordt aan de ontwikkeling van kinderen!



Ik heb gekozen voor een ontwerpgericht actieonderzoek, waarin de onderwerpen spelend leren, taalontwikkeling van peuters, een taalrijke en stimulerende omgeving en VVE-programma's naar voren komen. In dit onderzoek wordt beschreven wat spelend leren inhoudt, hoe de taalontwikkeling van peuters verloopt en hoe deze gestimuleerd kan worden in de kinderopvang, wat een taalrijke, stimulerende omgeving is en hoe deze er uitziet en wat VVE-programma's zijn en of deze programma's toereikend zijn.



Naast verwerking in het theoretisch kader van het onderzoek, heb ik tijdens het onderzoek twee meetinstrumenten ontwikkeld. Een checklist Stimulerende en uitdagende leeromgeving waaraan ik de omgeving van De Springplank "getoetst' heb en een checklist om

verschillende VVE-programma's gericht te bekijken. Daarbij heb ik een observatielijst ontwikkeld voor peuters. Drie VVE-programma's heb ik uitgebreid bekeken en uitgeprobeerd in De Springplank. Dit heeft geresulteerd in een keuze voor een praktische werkwijze en programma.



Is het mogelijk om een doorgaande lijn naar groep 1 te bevorderen wanneer peuters spelend leren in een taalrijke en stimulerende omgeving? Wanneer er een goed pedagogisch en didactisch aanbod is voor peuters, peuters gericht worden gevolgd en gestimuleerd worden in hun taalontwikkeling dan is dat zeker mogelijk!

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2011
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk